Hjem » 16 gode grunde til at tage D-vitamin

Jeg har tidligere slået et slag for, at alle indtager D-vitamin som kosttilskud. Det har jeg gjort her og her. Personligt får jeg selv 5000 IU/IE dagligt fra Purepharmas D3, fordi det efter min opfattelse er et rigtig godt produkt, der holder, hvad det lover. Hver pille indeholder 2500 IU/IE (international Units / Internationale Enheder), så ved at indtage bare to piller dagligt, burde du være dækket nogenlunde ind. Produktet har øget optagelighed i forhold til mange andre D-vitamin-produkter, fordi det er baseret på kokosolie.

Purepharma sponserer Team Performance Gym og er generelt aktive til at støtte sportsgrene som fitness/bodybuilding, crossfit og lignende. Samtidig er de danske og laver kvalitetsprodukter, så for mit vedkommende giver det blot endnu mere mening at bruge deres D-vitamin.

For at det hele ikke skal være reklame, kommer her 16 gode grunde til at indtage D-vitamin-tilskud (fra den ene eller anden producent) fra Poliquin Groups blog. Så kan du jo selv fundere over, hvorfor du ikke indtager D-vitamin endnu.

1. Knoglesundhed
D-vitamin styrker dine knogler. Kort og godt.

2.  Muskelstyrke
D-vitaminmangel fører til nedsat styrke i musklerne og påvirker produktionen af kraft i styrken.

3. Lean Body Mass
Vil du gerne være lean (lav fedtprocent)? D-vitamin har vital betydning for bevarelsen af muskelmassen og lean body mass (alt andet end fedt stort set) og hjælper til ikke at udvikle fedt i musklerne. Mangel på D-vitamin kan omvendt betyde reduktion af muskelstyrke og en forøgelse af fedtmassen.

5. Behandling af psoriasis og hudsygdomme
Hudsygdomme som psoriasis kan reagere (positivt) på D-vitamin, fordi D-vitamin sænker inflammation i kroppen.

6. Regulering af blodsukker og insulinresistens
Ved at indtage D-vitamin forøger du din insulinsensitivitet (en god ting) og reducerer insulinresistens.

7. Forebygge sklerose
Måske ikke voldsomt relevant for læserne af denne log, men D-vitamin kan også hjælpe med at forebygge lidelse sklerose, som nok de færreste af os ønsker at blive ramt af.

8. Kræftforebyggende
D-vitamin kan hjælpe med at forebygge og bekæmpe flere kræftformer (blandt andet lunge-, bryst-, tarm- og prostata-kræft). Ret fedt.

9. Behandling af astma
Har du astma? D-vitamin kan hjælpe med at øge din lunge-funktion og dermed nedsætte ‘graden’ af din astma.

10. Sædkvalitet
D-vitaminmangel kan føre til dårligere sædkvalitet, så ved at supplere med D-vitamin, øger du faktisk chancen for at videreføre dine gener.

11. Cardiovaskulære sygdomme
D-vitaminmangel er forbundet med hjertesygdomme. Endnu en grund til at sørge for, du ikke lider af dette.

12. Immunforsvar
D-vitamin spiller en stor rolle i immunforsvaret. Det sænker inflammation i kroppen og hjælper med at aktivere T-celler, der bekæmper sygdomme.

13. Behandling af hypertension og stofskiftesygdomme
Vitamin-D-mangel forbindes med blandt andet forhøjet blodtryk (hypertension) og diabetes og overvægt/fedme. Vitamin-D kan hjælpe med at reducere dit blodtryk (virker bedst sammen med calcium/kalk).

14. Forebygger overvægt
D-vitamin-mangel kan være med til at gøre dig overvægtig, hvor man førhen troede, det omvendte var tilfældet. Poliquin Group beskriver det bedre, end jeg kan gøre det, så kig her for uddybende forklaring..

15. Behandling af blodmangel som barn
Lave niveauer af D-vitamin hos børn kan forårsage blodmangel, som kan skade vitale organer ved at frarøve disse ilt.

16. Forebygger infektion
Ved at have tilstrækkelige mængder D-vitamin i kroppen, reducerer du chancen for infektioner og styrker immunforsvaret.

Bloggen nævner i alt 25 faktorer, men flere af dem er mindre relevante i min optik. Følg linket for uddybende forklaring af ovenstående, hvis du ønsker at finde specifikke kilder og/eller blive klogere på emnet.

Og du finder tidligere blogindlæg om emnet her:

Tag D-vitamintilskud nu

Fødevareministeren – vi skal have mere D-viitamin

Kilde: Poliquin Group

Dette indlæg indeholder affialiate-links.

One comment

Skriv et svar