Forside » Anbefalede kosttilskud til dig, der træner

Anbefalede kosttilskud til dig, der træner

Læsetid cirka 9 minutter

Der er en grund til, det hedder kosttilskudsjunglen - for det er en jungle. Derfor finder jeg det relevant at fortælle lidt om, hvilke kosttilskud, der rent faktisk er bevis for, har en effekt. Så kan du selv vurdere, hvilke kosttilskud du ønsker at supplere din kost med. For kosttilskud kan ikke rette op på en dårlig kost - der er udelukkende tale om supplering.

Listen er i prioriteret rækkefølge (de vigtigste kommer først), og de steder, hvor der står "annoncelink", betyder det, at jeg får en procentsats af salget. Jeg har udelukkende linket til de sider, hvor jeg selv køber produktet og derfor kan stå inde for det.

Eftersom langt de fleste links vil være til Bulkpowders eller Bodylab, da det er her, jeg handler kosttilskud, vil jeg lige knytte en kommentar til de to.

Bodylab er danskproducerede kosttilskud. Det i sig selv øger både troværdighed og kvalitet. Jeg har aldrigt haft problemer med noget hos Bodylab, hånden på hjertet.

Bulkpowders er lokaliseret i England og leverer meget billige kosttilskud. Levering tager længere tid, men priserne er lavere end Bodylab - i hvert fald lige nu. Når briterne forlader EU og alle toldregler etc. kommer på plads, vil jeg anbefale alle at tjekke, om Bulkpowders ikke også bliver påvirket (= altså at dine ordrer skal fortoldes etc.). Bare lige en heads up, hvis du bestiller fra England.

Kosttilskud, der virker

Jeg ved ikke, hvordan du har det, men personligt vil jeg ikke spilde penge på kosttilskud, der ikke "virker" ( = har en effekt). Derfor finder du heller ikke ret mange kosttilskud her. Og de fleste har du nok hørt om i forvejen.

Kosttilskuddene i denne artikel er med folk, der træner, in mente. Jeg vil dog påstå, at stort set alle mennesker vil opleve en positiv effekt ved at tage et eller flere af nedenstående tilskud.

D-vitamin får vi fra solen - Billede af Julia Caesar

Forbedr dit immunforsvar og din sundhed: D-vitamin (D3)

Jeg har ved flere lejligheder skrevet om D-vitamin, blandt andet her:

16 gode grunde til at tage D-vitamin

Tag D-vitamin-tilskud. Nu

Fødevareministeren: Vi skal have mere D-vitamin

Og jeg mener stadig, det er relevant at tage D-vitamin. Faktisk er det, efter min mening, et af de vigtigste tilskud at indtage.

De fleste af os mangler måske ikke ligefrem D-vitamin, men det betyder ikke, at vi har optimale niveauer*. Og ved optimale niveauer ser man en lavere risiko for cancer, hjertesygdomme, diabetes og sklerose. Blandt andet. Derudover ser man også en øget kognition funktion, bedre immunforsvar, knoglehelbred og generel sundhed hos personer, der supplerer med D-vitamin. Mangler du D-vitamin, kan du muligvis også opleve en stigning i testosteron, hvis du formår at komme op på normale niveauer.

D-vitamin findes primært i form af sollys, men forekommer også i fisk og æg. Og nogle steder tilsættes det mælkeprodukter (D-vitamin er fedtopløseligt, så indtager du det sammen med (fede) mælkeprodukter, øges optagelsen).

Personligt tager jeg 5000 internationale enheder (IU) dagligt. Det er markant mere end, hvad lægen anbefaler, men hver gang jeg måler mit D-vitaminniveau, ligger jeg i den optimale ende - så det fortsætter jeg med. Er du i tvivl om din dose, tag en snak med din læge og bliv eventuelt testet.

Her får jeg D-vitamin fra

Bulkpowders vitamin D3 (annoncelink): 90 tabletter for 49 kroner (5000IU per tablet)

Bodylab D-vitamin (annoncelink): 200 tabletter for 69 kroner (2500IU per tablet)

Frugt og grønt er en vigtig kilde til vitaminer og mineraler

Undgå vitaminmangel: Multivitamin

Multivitamin er noget, alle bruger. Selv min 70-årige mor sværger til multivitaminer (populært sagt "vitaminpiller"). Men hvorfor egentlig? Fordi det er en nem måde til at undgå vitaminmangel (du kan måske ikke undgå det med multivitaminer, men du er kommet et godt stykke).

Vitaminmangel

Der findes et hav af vitaminer, og de har hver især nogle specielle funktioner. Vi har brug for alle vitaminerne, så vores krop kan fungere ordentligt, så derfor er det vigtigt ikke at mangle dem. Det er rigtigt, at du får et hav af vitaminer, hvis du spiser sundt og fornuftigt, men som de fleste nok ved, får vi ikke altid spist lige fornuftigt. Så vitaminpiller er en nem måde at supplere den daglige kost.

Og så koster de nærmest ingenting.

Jeg køber disse vitaminer

Bulkpowders Complete Multivitamin kompleks (annoncelink): 90 styk (nok til 30 dage) for 109 kroner

Bodylabs Bodymin (annoncelink): 240 styk (nok til 120 dage) for 109 kroner

Kosttilskud som kreatin er godt til dig, der træner

Øg din styrke: Kreatin

Der er efterhånden så mange beviser på, at kreatin øger dit "power output" og anaerobe udholdenhed. Med andre ord: Du bliver stærkere i små, korte aktiviteter (såsom det at løfte vægte).

Det er ufarligt, men nogle oplever dog lettere kvalme, mavekramper og diarre, hvis de tager for store doser. Personligt har jeg aldrig hørt om nogen snakke om disse bivirkninger, og jeg har trods alt haft +100 klienter, som alle har taget kreatin (fordi jeg bad dem om det). Skulle du døje med ovenstående, kan du jo bare stoppe igen.

Kreatin er et af de vigtigste tilskud at tage, når du træner. Det er billigt, og det er bevist, at det virker!

Hvor køber jeg kreatin?

Bulkpowders kreatin monohydrat (annoncelink): 500 gram for 69 kroner

Bodylabs kreatin monohydrat (annoncelink): 400gram for 119 kroner

Få større buler på armene med proteinpulver

Øget muskelvækst: Whey/valle proteinpulver

Proteinpulver. Alle kender det. Men hvorfor tage det som kosttilskud - man får jo proteiner i kosten? Før jeg forklarer det, forklarer jeg lige, hvad proteinpulver er. Så giver det hele måske mere mening.

Proteinpulver er nærmere bestemt valle-proteinpulver (også kendt som "whey"). Whey er ét af de to proteiner, som findes i mælk (den anden hedder kassein). Vallen udskilles faktisk under fremstilling af ost, og består mest af vand og proteiner. Sidstnævnte kan man så bruge til at lave pulver, der har et meget højt indhold af protein: Proteinpulver. Så når du hører, at proteinpulver er unaturligt, kan du jo overveje, hvor unaturligt ost er. Og så overveje, om vedkommende, der påstår det, ved ret meget om sagen.

Jeg bruger whey til at sørge for, at jeg får en vis mængde protein dagligt (det skal du, hvis du gerne vil have større buler på armene). Personligt bruger jeg det på mine havregryn (kefir/A38/mælk + lidt whey + havregryn er voldsomt lækkert), men kan også finde på at drikke det som en shake - eventuelt efter træning eller som mellemmåltid på kontoret. Hvis du får nok protein i løbet af dagen, behøver du ikke indtage proteinpulver. For mange er det dog en nem måde at få nok på. Og for folk, der træner, er behovene til protein normalvis højere. Derfor kan det være svært at få en optimal mængde protein, medmindre man spiser meget store mængder kød (eller andre produkter med mange proteiner).

Whey optages hurtigere end mange andre former for protein. Proteinpulver skader ikke din lever eller nyrer, men hvis du i forvejen har lever- eller nyrelidelser, bør du spørge din læge til råds, før du begynder at supplere med proteinpulver.

Her køber jeg proteinpulver

Bodylab whey 100 (annoncelink): 1kg for 169 kroner (mængderabat ved flere) og dansk produceret

Bulkpowders.dk (annoncelink): 1kg for 149 kroner

Du kan godt få koffein fra din kaffe - bare ikke ret meget

Mere energi: Koffein

Jeg tager ofte 400-800mg koffein før mine morgentræninger. Også nogle gange før eftermiddagstræninger, hvis jeg trænger til en "opkvikker". Koffein virker. Som ét af de eneste pre-workout tilskud, virker det.

Hvis du bruger pre-workout, så kig lige ingredienslisten igennem: Jeg vil (næsten) vædde på, at den eneste virksomme ingrediens, er koffein. Alt det andet er fyld. Kreatin? Det er godt, men du bliver ikke frisk og energisk af det. Prikkende fornemmelse? Beta alanin. Heller ikke noget, der gør dig mere frisk eller stærkere. Og sådan kan vi blive ved.

Du kan godt få koffein fra din kaffe (det har jeg skrevet om her), men der er typisk ikke ret meget. En gennemsnits kop kaffe indeholder 95mg (kilde). Drikker du dagligt kaffe, mærker du det sikkert knapt nok. Så hvis du gerne vil kvikkes op, er den nemmeste vej nok koffeinpiller. Så skal du heller ikke på toilet konstant.

Er du gravid, skal du holde igen med koffein. Her fraråder jeg koffeinpiller. Så hut jeg hvisker, må gravide drikke cirka 2-3 kopper kaffe dagligt eller to dåser Monster Energy eller fire Red Bull.

Her køber jeg koffein

Bulkpowders (annoncelink): 100 tabletter (á 200mg) til 49 kroner

Bodylab (annoncelink): 200 tabletter (á 200mg) til 99 kroner

Bobler: Magnesium (og zink)

Disse mineraler hænger sammen, og er nederst på min liste, da de primært anbefales til personer, som dyrker meget motion / sveder meget og personer, der ikke får nok kød i deres kost. Zink og magnesium bør ikke tages sammen, hvis den samlede dose af de to overstiger 800mg, da de så "kæmper" mod hinanden om at blive optaget.

Zink er et vigtigt mineral for generelt velvære, og i personer med lavt testosteronniveau er det set, at det hjælpe med at øge dette (gælder ikke for personer i normalområdet). Hvis du ikke sveder ofte ( = træner) og spiser nok kød, behøver du med al sandsynlighed ikke at supplere med zink. Hvis du tager zink, anbefaler jeg, at du tager det sammen med et måltid.

Magnesium: Der gælder lidt det samme for magnesium, som der gør for zink: Hvis du ikke dyrker meget motion og sveder en del, har du med al sandsynlighed ikke brug for det som tilskud. Magnesium kan øge dit testosteronniveau (med streg under kan). Du kan få magnesium gennem kosten blandt andet i form af fisk, nødder, bønner og bladgrønt. Så spiser du masser af disse fødevarer, har du ikke brug for magnesium.

Her køber jeg magnesium og zink (om sommeren, hvis jeg løber ekstra meget):

Bulkpowders zink og magnesium (annoncelink)

Bodylabs ZMA (Zink og magnesium): 120 styk for 119 kroner

Sammendrag
Anbefalede kosttilskud til dig, der træner
Navn
Anbefalede kosttilskud til dig, der træner
Beskrivelse
Det er en jungle at finde de rette kosttilskud. Læs med her, hvor jeg fortæller, hvilke tilskud jeg tager og hvorfor, jeg tager dem.
Forfatter
Udgiver
ThomasMoberg.dk

One comment

Skriv et svar