Hjem » Avocado

Kilde: Authoritynutrition.com
Avocado Kilde: Authoritynutrition.com
Kilde: Authoritynutrition.com

Hvis du ikke spiser avocado ofte, går du glip af en masse vitaminer, sundt fedt gode kulhydrater (hvoraf langt de fleste er fibre, så bare roligt: Den kan også spises, hvis du er “low carb’er”).

En enkelt avocado indeholder typisk mellem 150 og 200 kalorier (de større måske lidt mere), men på grund af de mange fibre og fedtet, mætter den meget i forhold til sin størrelse – du bør derfor ikke undlade avocadoer, selvom du prøver at tabe dig (specielt ikke jer, kvinder, da I i høj grad skal sørge for at få sundt fedt i forhold til hormondannelse etc.). Faktisk er avocaden perfekt til personer, som ønsker at tabe sig, fordi den netop er proppet med fibre og fedt og dermed mætter i lang tid.

Blandt andet indeholder avocado mere kalium end eksempelvis bananer. Kalium hjælper med at regulere blodtrykket, noget som flere herhjemme har problemer med (tænk hjerteanfald, slagtilfælde eller nyresvigt). Derudover kan avocado hjælpe med at sænke dit kolesteroltal, som igen reducerer risikoen for at få hjerteproblemer.

For at optage næringsstoffer, er det ikke nok bare at spise dem. Nogle næringsstoffer er fedtopløselige, hvilket betyder, at de skal kombineres med en fedtkilde for at blive optaget. Her kan avocado hjælpe med at øge optagelsen af eksempelvis A-, D-, E- og K-vitamin fra veganske fødevarer (frugt og grønt etc.).

Hvis du har hørt om anti-oxidanter, ved du også, at de er ‘gode’. Dem har avocadoen da også en masse af (lutein og zeaxanthin, hvis det siger dig noget). Og så viser nogle undersøgelser, at indtagelse af avocado kan hjælpe med at forebygge prostatacancer – mænd, læser I med her?

Hvis du er i tvivl om, hvordan du inkorporerer avocado i din diæt, kan du prøve følgende:

  • Spis den med en ske (det er ret lækkert)
  • Lav guacamole med avocado, hakket rødløg og hvidløg samt salt og peber (eller tilføj lidt skyr, hvis du laver “dansker”-guacamole)
  • Skær dem i skiver og smid dem ovenpå dine grøntsager/salat/what ever

Kilde: AuthorityNutrition.com

Skriv et svar