Hjem » Det bedste råd til vægttab: Få din søvn

Kilde: www.valleysleepcenter.com

Ønsker du at tabe dig? Så få din søvn. Sov for filan. Sov 7-9 timer hver evig eneste dag.

Alt for ofte taler jeg med klienter, som føler sig sultne, trætte og ugidelige. Og alt for ofte skyldes det et manglende fokus på (kvalitets)søvn. Hvis du sover mindre end syv timer dagligt, øger du din sultfornemmelse, reducerer din mæthedsfornemmelse og mangler energi (= dårligere træninger = mistet muskelmasse eller mindre forbrænding). Du øger altså risikoen for at indtage flere kalorier, mens du samtidig reducerer muligheden for at blive stærkere (og dermed sundere). Det er dumt.

Prioriter din søvn

Faktisk er det så dumt, at jeg nogle gange råder klienter til at skippe en træning, så de har “tid” til at sove. Hvad er pointen i at træne seks gange i ugen, hvis du så kun får seks timers søvn de dage? Hvis du ikke restituerer tilstrækkeligt, er din træning alligevel (næsten) meningsløs.

Gode råd til bedre søvn

  • Bliv vækket af lys – sollys eller en wake up-light (jeg har selv en fra Philips – og det virker)
  • Sov i et fuldstændigt mørklagt rum – brug et mørklægningsgardin og sluk alt elektronisk lys
  • Stå op, når vækkeuret ringer
  • Træn regelmæssigt
  • Spis mindre i løbet af dagen (for meget mad tæt på sengetid kan gøre det svært at sove) – mere om morgenen og formiddagen
  • Drik mindre om aftenen
  • Få tingene ud af hovedet – hvis du har en masse at tænke på, er det svært at sove. Skriv det ned og få det ud af dit hoved
  • Gå i seng – bare gør det

Og læs nedenstående fra Precision Nutrition, som beskriver det hele perfekt:

søvn
Kilde: Precision-Nutrition.com

Skriv et svar