Hjem » Bliver du syg af at spise paleo?

paleo
Kilde: http://cdn.theatlantic.com/
paleo
Kilde: http://cdn.theatlantic.com/

DR3 sendte forleden dag Videnskabsmagasinet, hvor de fokuserede på muskler. I den forbindelse lod de én af deres journalister spise “paleo-kost” i seks dage. Eller det vil sige, at han spiste masser af proteiner i form af forarbejdet kød (pålæg, bacon etc.) og, i udsendelsen, praktisk talt ingen grøntsager what so ever.

Det har ikke ret meget med paleo at gøre, som fokuserer på at minimere indtagelsen af forarbejdede fødevarer og i stedet erstatte dem med råvarer (altså fødevarer med én ingrediens; selve fødevaren). Derfor er hele præmissen for “undersøgelsen” forkert fra starten af, men fred være med det. Lad os se, hvad der skete med testpersonen på seks dage (helt åndssvagt kort tid med sådan et forsøg).

Resultater

Resultatet er ikke ret overraskende: 1) Journalistens kropssammensætning (fedtfrimasse og fedtmasse) er nærmest uændret, 2) journalistens urin bliver sur/han udskiller meget calcium, hvilket kan føre til nyresten/være et tegn på nyresten og afkalkning af knogler (ikke godt) og 3) journalistens præstationsevne (cardiovaskulære – udholdenhed i dette tilfælde) falder markant.

1) Journalisten dyrker ingen motion hverken før, under eller efter forsøget – vil det så være realistisk at se en stigning i muskelmasse? Nej vel. Hvis han derudover ikke ændrer livsstil, hvorfor skulle han så pludselig begynde at opbygge muskelmasse? Ej heller forbrænde nævneværdigt fedt på seks dage, hvis det samlede energiindtag er på niveau med det, han tidligere indtog.

2) Det er ikke unormalt at danne nyresten, hvis man spiser en meget “syrlig” kost (altså lav pH), som uanede mængder kød alt andet lige er. Spiser du få kostfibre, får du ikke nok at drikke og eventuelt ikke calcium fra kosten (og nej, her er mælkeprodukter ikke et must; det fås også via grønne grøntsager, nødder, fisk og lignende), kan du risikere at danne nyresten. Med andre: Spis en sund og varieret kost og lad være med at fjerne hele fødevaregrupper.

3) Når du vælger at fjerne kulhydrater fra din kost, vil dine glykogenlagre blive udtømt med tiden (et par dage eller so alt afhængig af aktivitetsniveau). Glykogen anvender vi især ved (moderat/hård) fysisk aktivitet, så hvad sker der i en test på en motionscykel, hvor testpersonen skal cykle alt hvad han kan? Han “dør” selvfølgelig langt hurtigere, da han skal til at anvende fedt som primært brændstof. De af jer, der løber marathon kan nikke genkendende til situationen; det kaldes at ramme “muren” i folkemunde. Havde han nu spist på den her måde i længere tid kombineret med udholdenhedstræning, ville det nok have set helt anderledes ud.

Long story short

DR3s  lille “undersøgelse” viser ikke det, de påstår; du får ikke nyresten eller ødelægger dine knogler, hvis du lever efter de rigtige paleo-principper. Men fjerner du grøntsager og nødder fra de principper og lever af pålæg og bacon, ja, så forbedrer du nok ikke din sundhed.

Og som tilføjelse til journalistens kommentar om, at crossfitter burde tage en croissant i ny og næ, så er det igen lidt uoplyst; så vidt jeg er bekendt, har de fleste fået øjnene op for, at kulhydrater – også i paleo-regi – er nødvendige, når der trænes hårdt, så mon ikke de godt kan finde ud af at spise fornuftigt i modsætning til DR3s journalist.

Du kan se udsendelsen her, som var ganske interessant (ud over kost-delen, som starter ved 6:05): www.dr.dk/tv/se/videnskabsmagasinet/videnskabsmagasinet-muskler-1-10

Skriv et svar