Hjem » Bloddonations effekt på aerob træning

Reduceres din ydeevne, efter du har givet blod?

Indrømmet: Jeg aner ikke, om det at donere 0.5 liter blod påvirker mig i centret. Så jeg spurgte min underviser (og ven), Jonathan Vela, der ikke gad hjælpe mig (det passer ikke). I stedet smed han en undersøgelse i hovedet af mig og bad mig læse den. Det der med at give en mand en fisk, og så har han mad til en dag og alt det der. Tak for hjælpen, Jonathan (Ps: Jonathan er en sød fyr).

Undersøgelsen, jeg kigger på i dag, omhandler bloddonations effekt på træningsperformance hos konkurrencecykelryttere (amatør, godt nok). Det vil sige aerob træning (udholdenhedstræning) og ikke styrketræning. Hverken Jonathan eller jeg formåede at grave studier frem, der kiggede på effekten på styrketræning. Desværre. Støder I på nogle, må I meget gerne råbe højt.

Studiet

Ti amatør-konkurrence-cykelryttere er med i undersøgelsen. Syv dage inden, de skal donere blod, bliver der foretaget en VO2-max-test og de får målt deres hæmatokrit-værdi (%-delen af røde blodlegemer i deres blod – de røde blodlegemer transporterer ilten i blodet. Ret vigtigt for udholdenhedsatleter især). Dette er deres “baseline” (det bliver vigtigt senere). I de følgende syv dage må de ikke ændre deres kost (tilføje/fjerne vitaminer, mineraler etc.) eller lave anden aktivitet, end de er vant til (de cykler stadig som normalt).

De herrer giver blod (1 unit = 450 ml, hvilket er, så vidt jeg ved, det samme, vi giver her i Danmark) og bliver så testet to timer, to dage og syv dage efter. De får testet VO2-max, VO2 (iltoptagelse) og hæmatokritværdien. Halvdelen af testpersonerne får desuden “erstattet” det donerede blod med en saltvandsindsprøjtning (det får ingen effekt, kan jeg afsløre).

Resultater

To timer efter testpersoner har givet blod, ser vi intet signifikant fald i VO-max (ikke VO2-max, som er iltoptagelsen ved maksimalt arbejde) eller hæmatokritværdi. Sidstnævnte kan tilskrives, at den samlede blodvolumen falder, men faldet er cirka lige dele blodplasma og røde blodlegemer (flere røde blodlegemer = højere hæmatokritværdi, remember).

Til gengæld ser vi et fald i VO2-max og maksimal ydeevne (målt i watt) allerede to timer efter. Efter to dage er faldet størst, men selv efter syv dage ser vi en signifikant nedsat ydeevne ved maksimal belastning. Bum bum. Hæmoglobinniveauet er ligeledes faldet betydeligt i forhold til baseline (hæmoglobin findes i de røde blodlegemer og transporterer iltmolekylerne. Falder antallet af røde blodlegemer, vil der selvfølgelig også være mindre hæmoglobin i blodet = dårligere/reduceret ilttransport).

Det kan forklares med, at kroppen forsøger at erstatte den “tabte” mængde blod ved producere mere blodplasma. Reproduktionen af de røde blodlegemer tager cirka en uges tid, hvorefter hæmatokritværdien vil returnere til normal.

I praksis

Hvad ser vi? Vi ser, at skal du ud og løbe korte distancer med fuld slæde (Citat: Peter Sieljacks), lave intervaller eller på anden vis lave konditionstræning tæt på VO2-max, vil din ydeevne være reduceret.

Skal du derimod dyrke motion, hvor din puls ikke når op omkring max (undersøgelsen fokuserer på spektret 130-170 pulsslag, hvilket er et stykke under maxpuls for de fleste voksne mennesker), ses der ingen signifikant reduktion i ydeevne.

Så medmindre du skal ud og konkurrere inden for en uge, kan du roligt give blod. Og selv om du måske skulle vælge at give blod og konkurrere, oplever testpersoner “kun” et fald på 8-10% i ydeevne efter en uge.

Hvad angår fysiske ubehag som svimmelhed, træthed og lignende efter at have doneret blod, afhænger det af den enkelte.

Så min holdning: Doner blod. Du hjælper andre, og måske får du selv brug for det en dag. Og så får du Cocio og chokolade. I hvert fald på Skejby Sygehus.

Kilder: Panebianco, Robert A., Stachenfeld, Nina, Coplan, Neil L., Gleim og Gleim, Gilbert W.: Effects on blood donation on exercise performance in competitive cyclist. 1995, New York, N.Y.

Skriv et svar