Hjem » Body Development Mentorship, 6.-7. september 2014

I den forgangne weekend har jeg været i England for at deltage i Body Developments mentorship. Body Development ligger i Bath og drives af Tom Crudgington sammen med hans kone, Karen.

I løbet af weekenden var vi igennem en masse workouts og fik utroligt mange inputs, som lige skal bundfælde sig. Flere af dem bliver dog allerede implementeret i mine klienters programmer, og generelt synes jeg, at BD kommer med et frisk pust til hele måden at være personlig træner på. Jeg glæder mig i hvert fald allerede til oktober, hvor jeg skal afsted igen.

Jeg var afsted sammen med fysisk træner Rasmus Thorø, så det var en rigtig drengetur. I Stansted lufthavn havde vi booket en bil, og jeg var så heldig at få lov til at køre. Lad det være sagt med det samme: Skal du til England og vil leje bil, så vælg en med automatgear! At skulle køre i venstre side, sidde i højre og skifte gear med venstre hånd er forfærdeligt – automatgear gør da i det mindste, at du ikke skal bekymre dig om det.

Efter en hårrejsende køretur på knap tre timer + pauser, ankom vi til Parade Park Hotel, hvor vi var indlogeret. Værelset var småt, men hotellet lå midt i Bath (hvor der i øvrigt er gode indkøbsmuligheder – måske endda også shopping. Det fik vi dog ikke oplevet), så det var egentlig fint nok. Fredagen gik således med at komme til Bath og få shoppet lidt. Vi faldt over butikken Harvest Wholefoods, hvor de havde alt, man kan drømme om i økologi:

Om lørdagen stod den så på dag 1 af mentorshippet. Vi var omkring 12 personlige træner, primært fra England, men der var også en tysk kvinde og så Rasmus og jeg fra Danmark. Begge dage gik med oplæg, diskussion, debat og en masse workouts. Inden første workout fik vi alle lavet en fedtprocentsmåling (samt en masse andet) på en InBody 370-scanner:

Man kan jo ikke just kalde mig tyk
Man kan jo ikke just kalde mig tyk

InBodyscanneren giver en masse brugbare og interessante oplysninger, men i stedet for at hænge sig i fedtprocenten, bør man i stedet bruge den (og andre målinger som eksempelvis BioSignature) til at holde øje med sine fremskridt. De gamle bodybuildere på Arnolds tid brugte ikke avancerede målinger konstant, men brugte i stedet spejlet. Om procenten hed 5% eller 15% var ligemeget, hvis de var i konkurrenceform. Det samme gælder almindelige mennesker: Brug målinger til at holde øje med dine fremskridt i stedet for at stirre dig blind på tallet – noget jeg også siger til mine klienter.

Første workout på dagen var en masse hanging work: Passive hangs, active hans, one-arm hangs og så videre. Hårdt og sjovt og afslører virkelig, om du kan finde ud af at samle/retracte dine skulderblade (og det er fundamentet for pull ups/chin ups og sværere, end de fleste tror). Under denne workout blev jeg parret med Heather Pearson fra 1Body4Life. Heather er en af de bedste udøvere af Active Release Technique (ART), og efter at have set mig hænge, spurgte hun mig, om jeg havde problemer med venstre skulder (hvilket jeg faktisk har – osteolyse af  venstre clavikel) – godt spottet!

Efter en frokostpause, hvor vi besøgte The Grocer on Locksbrook (se billeder ovenfor), blev vi delt op i to store grupper: Den ene skulle lave en 8×8 workout med fire øvelser, korte pauser, mens den anden skulle lave conditioning workout:

60/60, 3 runder a:

10x rullefald til vejrmølle (skiftevis side)
60 sekunders airbike (minimum 21mph)
10x rullefald til vejrmølle (skiftevis side)
60 sekunders concept 2 roning (minimum 1:45 split per 500m)

20 minutters pause mellem hver workout. Og det var hårdt, skal jeg hilse at sige 😀

Efter lidt oplæg, diskussion og spørgsmål, stod den så på en “card workout”, hvor de fleste deltog. Vi tog lige knap 20 minutter om denne, som bestod af 2×4 øvelser (svær at forklare på tekst, men det var sjovt, udfordrende og hårdt metabolsk).

Take aways fra første dag

  • Brug fedtprocentsmålinger til at måle fremskridt
  • Mange mangler speed og koordinationsarbejde i deres træning
  • Lær at bevæge dig, før du begynder at loade øvelser
  • Træn begge sider først – derefter kan du specialisere dig (gælder måske mere figthere)
  • Vigtigste ting i træning: At have en coach eller en træningspartner til at sparre med

Dag 2

Efter at være dukket op en time for tidligt første dag (Tak for det, Casper 😀 ), valgte vi at ankomme til tiden om søndagen. Her stod den på muskeltestning og release-teknikker om formiddagen og gymnastik, lines og rope work om eftermiddagen.

Efter ovenstående omgang var der egentlig pause, men Rasmus og jeg ‘fik lov’ til at blive kørt igennem en omgang VTT – Variable Tempo Training – en metode Tom har udviklet. Den er svær at forklare, men lad mig bare sige, at det er hårdt.

Da de andre kom tilbage fra pause, stod den på lines, som er opvarmning kombineret med mobilitetsarbejde. Det er hårdt og afslørende for mangel på mobilitet og koordination – noget alle kunne få gavn af at arbejde med. Dernæst stod den på ringgymnastik, hvor Rasmus selvfølgelig brillerede. Me not so much. Det var desværre det sidste, vi fik med om søndagen, da vi skulle nå vores fly hjem.

Take aways fra dag 2:

  • Planlæg din træning efter dine mål
  • Du kan ikke træne stramme muskler (de skal løsnes op): Få sportsmassage 2-4 gange i måneden
  • Arbejd på mobilitet og koordination

Til sidst lidt blandede billeder:

Skriv et svar