Hjem » Burger med syltede rødløg og hokkaido-fritter

Så prøver vi igen med lidt opskrifter i ny og næ. Denne gang står den på en lækker kyllingeburger med (hjemme)syltede rødløg, hokkaido-fritter og hjemmelavet guacamole: Simpelt og velegnet til både diæt og muskel-opbygning 🙂

Kyllingeburger

Utroligt simpelt:

Fremgangsmåde:

  1. Steg en kyllingefilet/lav den i ovnen/what ever
  2. Varm en bolle
  3. Smør underbollen med hjemmelavet guacamole og, hvad du ellers vil have i
  4. Smid salat, tomat, peberfrugt i og top af med kyllingefileten
  5. Smid syltede rødløg på toppen og smid sidste del af bollen på (eller undlad den, hvis du vil lave en åben burger)
  6. Profit

Hjemmesyltede rødløg

Denne opskrift har jeg fra mine veninder, Tina Tougaard og Sarah Barløse, så jeg vil ikke tage kredit for den.

Fremgangsmåde:

  1. Smid 3 dl eddike, 1.5 dl vand og 1 dl Bodylab Zero i en gryde og varm det op, til det småkoger
  2. Skær rødløg i ringe og smid dem i vandet, når det småkoger
  3. Lad det småkoge i 2-3 minutter
  4. Smid det i en lufttæt beholder, når det er kølet lidt af
  5. Profit

kyllingeburger med syltede rødløg og hokkaido-fritter

Hokkaido-fritter

Hokkaidoen er en græskar og en lækker en af slagsen. Lav på kalorier og rig på vitaminer og mineraler (og så er den i sæson lige nu) – whats not to like?

Jeg laver mine hokkaido-fritter med skræl i en ActiFry, men har du ikke sådan en, kan du lave dem i ovnen. Jeg tænker, de skal have 20-35 minutter på 200 grader, men jeg er ikke sikker, så husk at tjekke efter løbende.

Fremgangsmåde:

  1. Skær hokkaidoen over i 4-8 dele og fjern kerner/indmad
  2. Skær den i skiver (som vist på billedet) og krydr dem med dit yndlingskrydderi (jeg brugte røget paprika, chili og spidskommen)
  3. Smid dem i din ActiFry i 30-35 minutter (eller i ovnen)
  4. Profit

Hjemmelavet guacamole

Efter at have været i Mexico har mit syn på guacamole ændret sig markant; det kan bruges til alt, og danskerne laver det forkert 🙂 Guacamole kan laves på en million måder afhængigt af det område, du befinder dig i, men fælles for stort set alle udgaver er, at de ikke indeholder creme fraiche – be gone evil dairy!

Nu får du lige min go-to-guacamole, som er nem at lave.

Fremgangsmåde:

  1. Snit et halvt til et helt rødløg meget fint
  2. Snit 1-2 fed hvidløg meget fint
  3. Snit en halv til en hel tomat meget fint
  4. Kombiner det hele i en skål
  5. Tilføj 1-2 avocadoer (vent med at mose dem)
  6. Tilføj salt, peber, chili og lime efter behag
  7. Mos blandingen groft med en gaffel – der må gerne være klumper (guacamole er ikke budding!)
  8. Profit!

Og så er der ellers ikke andet for end at nyde dit lækre måltid. Bon appetit!

Dette indlæg indeholder affiliate links.

Skriv et svar