Bloddonation og træning går da hånd i hånd – gør de ikke?

Bloddonation og træning går da hånd i hånd – gør de ikke?

Tilbage i starten af året blev jeg spurgt af DonorNyt, om jeg ville skrive et indlæg omkring træning og bloddonation, hvilket der er kommet følgende klumme ud af (som blev bragt i DonorNyt nummer 114 fra marts 2015):

cropped-THOMAS_PG_1406290608_2_resized.jpgJeg har givet blod de sidste 3-4 år og i omkring lige så lang tid, har jeg dyrket seriøs styrketræning (hvis man ikke tæller de spæde gymnasieår med, hvor man brugte tre måneder om vinteren på at flytte vægte for at fordrive tiden, fordi fodboldsæsonen var ovre). Og i lige så lang tid har jeg undret mig over, om bloddonation påvirker mine præstationer i centret.

Jeg arbejder som personlig træner i Performance Gym Aarhus og træner 4-6 gange i ugen, så jeg går meget op i at optimere min træning. Derfor har jeg undersøgt, om bloddonation påvirker min ydeevne, så du slipper for det. Og frygt ej, kære fitness-center-gænger – du kan roligt give blod i den gode sags tjeneste.

Videnskaber siger, at bloddonation, i helt korte træk, ikke påvirker din evne til at udvikle styrke (som er ret vigtig, når det kommer til styrketræning/bodybuilding). Bloddonation påvirker din aerobe kapacitet (aerob betyder ”med ilt”), fordi mængden af røde blodlegemer falder, når du donerer blod. Det er tough luck for langdistanceløberne, triatleter og zumba-tøserne, men bare roligt – vi snakker måske omkring et fald i ydeevne på 5% i maksimalt tre uger. 5% lyder måske af meget, men set de 5% i forhold til, hvor meget gavn du gør, når du donerer blod, så er det ret lidt.

Du kan derfor roligt træne inden bloddonation eller dagen efter – men lad være med at gøre det lige efter. Det giver nogle grimme blå mærker, hvis såret springer op (og det ligner stikmærker – pænt dårlig ide, når man er personlig træner og forsøger at tage afstand til anabolske steroider J ). Er du eliteatlet, bør du selvfølgelig overveje sagen lidt mere nøje.

For mig har det derfor aldrig været et spørgsmål om, hvorvidt jeg skulle give blod. Jeg får muligheden for at hjælpe andre, som har brug for det uden at ”miste” noget – det er win-win i mine øjne.

Personligt donerer jeg blod, når jeg kan komme til det. Hvis jeg er bange for, det påvirker min præstationsevne, planlægger jeg det bare sådan, at jeg træner inden donation eller dagen efter, så det ikke kommer til at påvirke mig. Blodbankerne har efterhånden meget fleksible åbningstider og så får man både mad og drikke, når man er der – og det er jo bare en ekstra bonus.

Skriv et svar