Det er farligt at sidde ned, så op og gå!

Det er farligt at sidde ned, så op og gå!

Det er farligt at sidde ned, så op og gå!

stock-footage-team-of-four-walking-along-the-corridor-of-the-office-building

I er måske ikke klar over det, men det er farligt at sidde ned. Altså ikke ligeså farligt som at gå ud foran bus, men det er farligt. Sidder du meget ned, øger det din risiko for at dø (før tid), din risiko for hjertesygdomme, diabetes og andre (livsstils-)sygdomme.

Heldigvis kan du gøre noget ved det.

Et nyt studie påpeger, at du ikke kan nøjes med at stå op ved dit skrivebord (Æv! Men det betyder ikke, at du bare skal blive siddende – rejs dig op, det øger blandt andet din NEAT), men du kan umiddelbart nøjes med at gå to minutter hver time – det svarer lige til at gå på toilet, hente en kop kaffe eller et glas vand. Win.

Forskerne fandt, at de, der lavede et par minutters lavintens aktivitet (gåture etc.) i timen, havde en lavere dødelighed (altså, de døde jo stadig, men levede længere, you know) – faktisk 33% lavere. Samtidig forbrænder du også flere kalorier, hvis du vælger lige at gå en smuttur på et par minutter hver time – det er alligevel 16 vågne timer x 2 minutter = 32 minutters gang hver dag.

Du skal stadig motionere 2-3 timer ugentligt (ved minimum moderat intensitet), men tilføjer du altså to minutters let motion hver time (hver dag), kan du lige tilføje et par år mere på kontoen. Lækkert.

Kilde: University of Utah – Health Care

 

Skriv et svar