Er protein-anbefalingerne uddaterede?

Er protein-anbefalingerne uddaterede?

Er protein-anbefalingerne uddaterede?

For den almindelige befolkning har proteinanbefalinger i lang tid været lavere end de mængder, mange trænende individer indtager. Det har ført til den evindelige diskussion om, at “du skal ikke have mere end xxx gram protein dagligt”, hvor begge lejre har holdt hårdt på deres, familier har diskuteret fra tid til anden og ingen har været enige om noget som helst.

Learn-to-Barbecue-Itch-List-Bucket-List

Men nu peger ny forskning på, at de nuværende anbefalinger måske ikke er up to date.

Den nye forskning peger på, at det er en god ide at få en moderat mængde kvalitetsprotein til hvert måltid (så ét stykke frugt som mellemmåltid bør kombineres med eksempelvis skyr, hytteost, kød, proteinpulver eller lignende for at nævne nogle få eksempler). Forskerne peger samtidig på, at de nuværende anbefalinger måske ikke er tilstrækkelige til at opnå optimal sundhed i alle populationer (og her nævnes især de ældre som værende i risikozonen for muskeltab, som kan føre til øget risiko for fald og dermed skader).

Protein hjælper med at beholde muskelmasse (og opbygge den), hvis indtaget kombineres med fysisk aktivitet og øger mæthedsfornemmelsen, hvorfor denne makronutrient er en essentiel del af enhver sund kost. Derudover indeholder proteinrige fødevarer også et væld af vitaminer og mineraler (ligesom alle råvarer gør, but still).

Betyder det, at du skal gå all in på protein? Nej, alting i moderation. Men det betyder, at du ikke nødvendigvis skal være bange for at spise eksempelvis et par æg, lidt skyr eller andre mælkeprodukter i løbet af dagen og en kyllingefilet til aftensmad – dine nyrer eksploderer ikke, men du gør dig derimod en tjeneste.

Kilde: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2015-07/csp-cdp072115.php

Skriv et svar