Frosne eller friske grøntsager?

Frosne eller friske grøntsager?

Frosne eller friske grøntsager?

5952090-35054506-2dc92da7988233bc051ed0540b625338

Et tilbagevendende spørgsmål fra folk, der prøver at spise flere grøntsager (eller i forvejen spiser mange) er, om frosne grøntsager er lige så gode som friske. Og det er der selvfølgelig nogle forskere, der har forsøgt at besvare.

Forskerne undersøgte specifikke vitaminer i majs, gulerødder, broccoli, spinat, ærter, grønne bønner, jordbær og blåbær og fandt frem til, at der kun sker et lille fald i vitaminindholdet (faktisk indeholdt nogle af de frosne grøntsager flere vitaminer end deres friske modstykker). Beta-caroten-indholdet faldt dog markant i de frosne grøntsager, så er du ude efter det selvbrunede look (og det findes, tro mig 😀 ), så skal du købe friske gulerødder.

Der var dog et forbehold: Vitaminindholdet forblev kun højt, hvis grøntsager forblev frosne – blev de tøet op undervejs, skete der et vanvittigt højt fald i vitaminindhold. Det lader altså til, at det hele falder tilbage på opbevaringen af grøntsagerne.

Take away

Hvis du forsøger at spise flere grøntsager eller nogle gange har for travlt til at købe ind eller tilberede friske grøntsager, kan du med ro i sjælen vælge frosne grøntsager. De indeholder ligeså mange vitaminer (med undtagelse af beta-caroten), som deres friske modstykker (der mister en stor del af deres vitaminer, mens de ligger på hylden og venter på at blive købt).

Kilde: Suppversity

Skriv et svar

%d bloggers like this: