Halve squats smadrer dine knæ

Halve squats smadrer dine knæ

Halve squats smadrer dine knæ

Ej, det er ikke helt rigtigt. Men et almindeligt squat, et såkaldt ‘full squat’ (helt i bund), er sundere for dine knæ og din ryg/rygrad end halve og ‘quarter’ squats. Og så ser det bare bedre ud, når man går helt i ‘kælderen’.

Rundt omkring i de danske fitnesscentre står en masse mennesker og laver ‘quarter squats’ og halve squats. Nogle gør det, fordi de er idioter og synes, det er fedt at stå med 120 kilo og hoppe op og ned som en retarderet, mens andre gør det, fordi de tror, det er usundt at squatte i bund. Idioti er dumt, uvidenhed kan kureres.

Hvad sker der, når du vælger ikke at squatte i bund? Der sker faktisk det, at du udsætter dine knæ og din rygrad for et langt større stress, end hvis du valgte at gå helt i bund. Især knæene er ekstra udsatte ved halve squats. Når du går i bund (når låret går på læggen), sker der en ‘wrapping effect’, som rent faktisk aflaster dine knæ. Samtidig er stresset på rygraden mindre.

arnold-squat-franco-300x271

Uff, et lækkert squat og flotte mennesker

Så mit råd er: Squat i bund eller så langt ned, som det er muligt med god teknik. Det betyder helt konkret: Teknik > kilo – altid. Det er fedt at squatte 150 kilo, men det er knap så fedt, hvis det er med elendig teknik og en discus-prolaps eller smadret knæ til følge. Udført rigtigt er squat en kongeøvelser, der kan gøre dine ben både store og stærke og samtidig styrker din core, din ryg og kroppen generelt.

Og hvis du skulle være i tvivl, må dine knæ godt komme ud over tæerne 🙂

Kilder:

  • Hartmann, Hagen, Wirth, Klaus & Klusemann, Markus (2013): Analysis of the Load on the Knee Joint and Vertebral Column with Changes in Squatting Depth and Weight Load. Sports Med (2013) 43:993-1008. Pubmed-link.

Skriv et svar