Hvorfor er kalorier vigtige?

Hvorfor er kalorier vigtige?

Hvorfor er kalorier vigtige?

Jeg har tidligere skrevet et indlæg på engelsk om, hvorfor kalorier betyder noget i forhold til vægttab, vægtøgning og kropskomposition. Posten var på engelsk, så der er måske gået vigtig information tabt for nogle.

Derfor har jeg valgt at skrive et nyt indlæg på baggrund af det første, men denne gang er det på dansk.

Baggrund

Hjemmesiden imprüvism.com har rigtig mange gode artikler, og det er også her, jeg har fundet ovenstående artikel af Armi Legge. Jeg går ikke 100% ned i detaljen med artiklen, så hvis du vil have den fulde forklaring på, hvorfor kalorier har så stor betydning, bør du læse artiklen. Det bør du uanset hvad. Måske lærer du noget.

Jeg vil derimod kommentere hovedpointerne. Opfat det som en slags “take away-viden”. En slags “fast food” af den gode slags. Letfordøjeligt, belærende og formanende.

Vægt handler om kalorier

Mange personer påstår, at vægttab ikke handler om kalorier, men om makronutrienter (vi snakker proteiner, kulhydrater og fedt). Og måske endnu flere påstår, du kan tabe dig uden at være i kalorieoverskud – eksempelvis ved at spise low-carb high fat, paleo eller andre skøre påfund.

Det passer ikke. Og her er forklaringen på hvorfor.

Armi Legge begynder sin artikel med at forklare, hvordan mange vægttabsstudier udføres – læs det. Det giver dig en god baggrundsviden og forklarer, hvorfor mange vægttabsstudier er upålidelige.

Når folk er i kalorieunderskud, taber de sig altid

Alle studier viser, at folk taber sig, hvis de indtager færre kalorier, end de forbrænder. Punktum.

Når folk er i kalorieoverskud, tager de altid på

På samme måde viser alle studier, at folk tager på, hvis de indtager flere kalorier, end de forbrænder. Og disse fakta burde sådan set være nok til at bevise, at kalorier betyder noget. Men der er mere.

Forklaringen på, hvorfor nogle studier får det til at se ud som om, kalorier ikke tæller

Der er flere grunde til, at diverse studier viser (eller lader til at vise), at du kan tabe dig uden at være i kalorieunderskud:

  • En diæt/kur hjælper dig ofte med at spise mindre, uden at du er klar over. Det skyldes, at en diæt næsten altid sætter restriktioner op. Hvis du eksempelvis ikke må spise kulhydrater, gluten eller fedt, eliminerer du lige pludselig mange fødevarer = Du indtager automatisk færre kalorier, fordi du måske ikke finder en erstatning for pasta eller Mars-baren
  • De færreste har den fjerneste ide om, hvor mange kalorier de spiser. Seriøst. Prøv at gætte dig frem til, hvor mange kalorier, du indtager dagligt. Og prøv så at veje din mad. Way off?
  • De fleste overvurderer, hvor meget de motioner og undervurderer, hvor meget de spiser
  • Hvis du skærer ned for kulhydrater, vil du miste en masse “vand-vægt”, fordi kulhydrater omdannes til glycogen, der binder 3-4 gram vand per gram (så spiser du 100 gram kulhydrat, binder du måske 300-400 gram ekstra vand – fjerner du tilsvarende, vil din vægt falde drastisk)
  • De fleste studier foretages på rotter og mus. Er du en rotte eller en mus?

Ud over ovenstående viser alle studier også, at det ikke gør nogen betydelig forskel, om du spiser low-carb, high-carb eller noget som helst andet i det lange løb.

Pointerne blev uddybet i artiklen, som jeg endnu en gang vil anbefale alle at læse. Især folk der påstår, de ikke kan tabe sig. Jeg vil vove den påstand, at 99.99% af Danmarks befolkning godt kan tabe sig på normal vis. De sidste 0.01% har et stofskifte-problem eller anden sygdom. De tæller ikke med.

Kilde: Imprüvism – Why calories count

Skriv et svar