Hypertrofi bootcamp

Hypertrofi bootcamp

Hypertrofi bootcamp

Lørdag den 30.11 og søndag den 02.12 deltog jeg i Hypertrofi bootcamp i Performance Gym Aarhus med Casper Jespersen og Thomas Dybdahl som foredragsholdere (og slavepiskere gennem fire træninger). Hypertrofi betyder, for de af jer, der måtte være i tvivl, muskelvækst. Så emnet for ‘bootcampen’ var altså muskelvækst.

Dag 1

Vi startede hårdt ud lørdag klokken 16.15 med et træningspas beståede af squat supersettet med rumænsk dødløft (som blev til lying leg curls, da vores erectors spændte vanvittigt op). Jeg teamede op med Søren Isaksen (Søren sluttede som nummer 2 i -90 kg BB-klassen til Newcomers Cup i år og forstår at give den gas) og Jackie Lauge, der desværre forlod os efter første træning. Det er han nok glad for i dag.

Søren til højre

Søren til højre

Alle sæt var tre gentagelser med tempo 40X0. Det vil sige, at den excentriske del af løftet (i et squat er det den fase, hvor du ’sætter dig ned’) blev udført på fire sekunder. Derefter 0 sekunders pause i bunden, eksplosiv koncentrisk fase (opad) og 0 sekunders pause i toppen. Det samme var tilfældet for rumænsk dødløft og senere lying leg curls. Vi var brugte. Primært fordi vi lod egoet diktere vægten.

Efter træningen holdte Casper Jespersen et foredrag om kost og kosttilskud i forhold til træning. Han kom også ind på søvn og hormonelle faktorer i forhold til optimal muskelvækst. Generelt er jeg overbevist om, at mange kunne samle en ting eller to op i løbet af foredraget, og især pointen med at optimere stort set alt andet, før man begynder at kigge på kosttilskud, burde være indprintet i alles bevidsthed.

Bagefter stod den på endnu en bentræning. Jeg har stadigvæk DOMS i mine quadriceps, gluteus og haser. Skønt.

Funny guy

Funny guy

Dag 2

Med godt brugte stænger og en lidt træt krop troppede jeg op i Performance Gym klokken 16 til dag to på hypertrofi bootcampen. 16.15 varmede Søren og jeg op til en omgang tung overkrop med blandt andet decline bænkpres supersettet med pull ups med bredt, proneret greb. Igen med et langsom excentrisk tempo. Det er en killer. Fik lavet en del 3-5’ere på 105kg i bænken, så det var okay.

Efter træningen holdte Thomas Dybdahl foredrag om træning, periodisering etc. Her lykkedes det mig at ryste i sammenlagt 45 minutter efter træningen. Hvorfor ved jeg faktisk ikke. Fik det dog bedre og fik en masse spændende input fra foredraget.

Sidste træning bød på en forfærdelig omgang high-rep bryst og ryg. Hverken Søren eller jeg kunne eksempelvis lave 4×12-15 armbøjninger og heller ikke DB rows med 12 kilo var muligt at gennemføre. Igen med langsomt excentrisk tempo og diverse andre tempomanipulationer.

db high incline press

Ja, med tempomanipulation kan selv 13.5kg blive tunge

Alle fire træninger var hårde, selvom jeg tidligere har arbejdet meget med tempomanipulation. Man glemmer sjovt nok altid, hvor f***ing hårdt det er, at lave sets på +60 sekunder. Føj. Men der var god stemning og Søren formåede at råbe tilpas meget af mig, så jeg ikke slackede. For meget i hvert fald.

Anbefaling

Jeg vil anbefale kurset til alle, der har lyst til at vide mere om hypertrofi og ønsker at afprøve forskellige teknikker på egen krop. Én ting er at læse om noget, noget andet er at prøve det i praksis. Og det gælder både trænere og ‘udøvere’. I løbet af de to dage bootcampen varede, kom der virkelig megen brugbar information omkring kost, søvn, hormonniveauer, kosttilskud, træning, periodisering, variationsmuligheder, manipulationsmuligheder og samtidig blev vi trukket derud, hvor det gør virkelig ondt (til træning – på den rigtige måde selvfølgelig).

Jeg vil vove at påstå, at kan man tage bare 5-10% ny viden med fra et uddannelsesforløb af den ene eller anden art, har det været vellykket. Ny viden er stadig ny viden. Samtidig vil jeg også påstå, at langt de fleste vil lære noget nyt på denne bootcamp. Hvis ikke teoretisk, så praktisk.

I kan finde mere information om hypertrofi bootcampen og andre lignende på Casper Jespersens side her.

Ingen køller uden kage - ha!

Ingen køller uden kage – ha!

Skriv et svar