Pas på pesticiderne

Pas på pesticiderne

Pas på pesticiderne

DTU Fødevareinstituttet har lavet en rangordning af frugt og grøntsager efter vægtet indhold af pesticidrester. ‘Pesticidbelastningen’ udregnes ved at vægte hver afgrødes gennemsnitlige pesticidindhold med de enkelte pesticiders acceptable daglige indtag, ADI (så der er altså et ‘acceptabelt’ niveau for, hvor meget af en pesticide, vi må indtage? Lækkert).

Hvad er pesticider?

Et pesticid er betegnelsen for en gift, der er beregnet til at kontrollere for eksempel planter, insekter, svampe, gnavere og andre organismer, der opfattes som skadelige. Pesticider udgør derfor også en potentiel sundhedsrisiko for mennesker, idet for eksempel mange pesticider har hormon-lignende aktivitet, er lipofile, dvs. fedtopløselige; de er svært nedbrydelige i menneskekroppen og i naturen og betegnes derfor som persisterende organiske forurenere.

Pesticider er altså farlige for os at indtage, hvorfor det giver meget mere mening at undgå dem, så vidt det er muligt. Hysteri? Muligvis dør man ikke af at indtage pesticider i små mængder, men man dør heller ikke af at drikke sæbe i små mængder – derfor undgår jeg det dog gerne.

DTU’s resultater er baseret på kontrolresultater over en fireårig årrække (2008-2012) og er delt op i danske og udenlandske prøver. Økologiske prøver er ikke medtaget, da de kun sjældent indeholder pesticidrester. Det er især ærgerligt, da det havde været sjovt at sammenligne udenlandske, økologiske produkter med danske.

3274738-pesticider

DTU Fødevareinstituttet mener ikke, at det er et sundhedsmæssigt problem med indtaget pesticider fra kosten, men for at mindske indtaget af pesticider, kan du gøre følgende:

  • Vælge økologisk (og dansk, hvor det er muligt)
  • Vælge mest frugt og grønt fra gruppen med det laveste indhold

 ‘Topscorerne’

Udenlandske ærter med bælg og udenlandske kirsebær er slemme, men udgør ikke en sundhedsrisiko umiddelbart. Hvis du vejer 60 kg, kan du spise 600 gram kirsebær, før du indtager mere end ADI, men det er stadig værd at være opmærksom på.

Mellemste niveau

Her kan du selvfølgelig indtage endnu større mængder af afgrøden, før det er kritisk. I denne gruppe finder du blandt andet mango, æbler, spinat, jordbær, pærer (DK), æbler (DK), avocadoer, tomater, peberfrugter og agurker – altså grøntsager og frugt, vi spiser på nærmest daglig basis (hvis der ikke står ‘DK’ ved en afgrøde, er den udenlandsk). Lidt tankevækkende.

Laveste niveau

Bundplaceringerne (som i virkeligheden er topplaceringer i den her sammenhæng) er afgrøder, hvor der sjældent findes pesticidrester. Det gælder utroligt mange danske afgrøder, men også bananer, te, asparges og hvidløg fra udlandet.

Sammenligning mellem DK og udland

DTU laver også direkte sammenligninger på flere afgrøder. Her ses det, at følgende afgrøder indeholder væsentligt flere pesticidrester, når de er udenlandske, end, hvis de var danske:

  • Æbler, jordbær, agurker, spinat og tomat

Her giver det især mening at vælge dansk.

For mere og uddybende information, kan rapporten læses her.

Skriv et svar