Principper for øget muskelmasse – Del 2

Principper for øget muskelmasse – Del 2

Principper for øget muskelmasse – Del 2

For et par uger siden udsendte jeg 1. del af Principper for øget muskelmasse, som omhandlede progressive overloading. I dag handler det om teknik. For nogle personer træner med en noget nær picture perfect teknik, mens andre dødløfter som en kat, laver good mornings, når de egentlig er i gang med at squatte og curler med så meget hofte-arbejde, at selv Peter North ville bede dem holde igen (ej okay, den var lidt grov).

Dagens råd er derfor: Forsøg altid at løfte med god teknik.

Hvorfor giver det øget muskelmasse?

Når vi træner med god teknik, reducerer vi risikoen for skaden. Samtidig øger vi træningseffekten af den givne muskel, da vi minimerer risikoen for, at andre muskelgrupper tager over. Hvis du curler med stort brug af hoften til at “svinge” vægten op, giver det næsten sig selv, at stresset på biceps bliver mindre.

Samtidig bliver du nødt til at løfte ens for at kunne sammenligne løft og dermed vurdere dine fremskridt. Uden at kunne vurdere dine fremskridt, kan du ikke vurdere, hvorvidt dit program virker/skal ændres.

Det tager tid

Korrekt løfteteknik kan tage dage, uger, måneder og/eller år afhængigt af øvelsen. Men som med alle andre facetter i styrketræning, er der tale om et marathon og ikke en sprint: Ting tager tid.

Alt for mange smider lidt ekstra vægt på, men løfter derefter med så dårlig teknik, at bevægeudslaget (range of motion) reduceres = Øvelsen bliver nemmere, fordi vægten flyttes en kortere distance.

Hvis du vil “investere” i at løfte med korrekt teknik, får du her et par forslag:

  • Invester i en personlig træner
    • Sørg for at gøre dit fodarbejde, inden du køber et forløb hos en PT; det er langt fra alle, der kan hjælpe dig. Stil mange spørgsmål og undersøg de trænere, du har kig på
  • Begynd i en styrkeløftsklub (hvis dit fokus er de tre store; squat, bænkpres og dødløft)
    • Her er der utroligt mange dygtige løftere, og mange steder vil de hjælpe dig gratis eller meget billigt. Vær dog opmærksom på, at det flere steder kræves, at du stiller op til konkurrencer
  • Lær det selv
    • Det kan være svært, men film dine løft, kig Youtube-videoer med dygtige trænere, meld dig til online-fora som Bodybuilding.dk eller Bodybuilding.com – men pas på; også her er der mange, som forsøger at hjælpe, men i virkeligheden gør mere skade end gavn

One thought on “Principper for øget muskelmasse – Del 2

  1. Pingback: Ugens update: Smolov uge 1 | Thomas Moberg Fitness

Skriv et svar

%d bloggers like this: