Principper for øget muskelmasse – Del 1

Principper for øget muskelmasse – Del 1

Principper for øget muskelmasse – Del 1

I denne serie af tips til øget muskelmasse præsenterer jeg en række råd, som din træning bør indeholde, hvis du ønsker at blive større og stærkere. Det første princip hedder progressive overload.

Progressive overload

Hvis du ønsker at blive større og stærkere, skal der ske en form for progressive overload i løbet af din træning (dette er en integreret del af alle forløb hos mig).

Det vil sige, at du over tid skal tilføje flere kilo på stangen/håndvægten/maskinen eller tilføje flere gentagelser på samme vægt. Løfter du hele tiden de samme kilo de samme gange, vil din krop stoppe med at tilpasse sig fysisk = Den hverken vokser eller bliver stærkere.

håndvægte progressive overload øget muskelmasse

Foto af Skitter Photo

De bedste øvelser til det er ofte øvelser med stang (barbells), da det er nemmere at lave små stigninger. De færreste centre har platemates/microplates (små magnetiske skiver (100-1000 gram), som kan “klikke” fast på håndvægtene), så du kan stige med eksempelvis 125 gram på hver håndvægt. Med en vægtstang kan du stige med 250 gram (samlet), 500 gram, 750 gram og så fremdeles, hvilket gør det nemmere hele tiden at fordre progressive overload. Samtidig kan du her oftest flytte flere kilo, som også er vigtigt i forhold til øget muskelmasse.

Vil du have struktureret din træning eller vil du træne med mig, er du mere end velkommen til at kontakte mig på pt@thomasmoberg.dk.

One thought on “Principper for øget muskelmasse – Del 1

  1. Pingback: Principper for øget muskelmasse - Del 2 | Thomas Moberg Fitness

Skriv et svar