Proteinbarer – Sundt slik?

Proteinbarer – Sundt slik?

Proteinbarer – Sundt slik?

Proteinbarer = slik? Det rammer måske et ømt punkt hos mange mennesker, og jeg vil derfor gerne starte med at slå fast, at jeg ikke er ude på at pege fingre af nogen (hverken personer eller virksomheder) og, at jeg selv holder meget af proteinbarer, fordi de smager så godt. Men det er min klare opfattelse, at proteinbarer er slik.

Med få undtagelser er proteinbarer det samme som en Snickers, men med mere protein. Bodylab har netop lavet deres Minimum Protein Bar og Oatmeal bar, og Quest Nutrition lever udelukkende af at sælge mere lødige proteinbarer (læg venligst mærke til, at jeg ikke skelner mellem ’sunde’ og ‘usunde’ barer). Næringsindholdet i disse er væsentlig bedre end de fleste barer på markedet, men smagen er også mindre slikagtig i mine øjne.

Hvorfor er proteinbarer slik?

Proteinbarer er slik, fordi de er proppet med sukker og alskens kemi. Nu er det ikke for at pege fingre af Nutramino, men deres XL proteinbar er et godt eksempel på, hvorfor proteinbarer er slik – mere lødigt slik, men stadig slik.

XL3--p

380 kalorier er ret mange kalorier og 27 gram sukker er fuldstændig vanvittigt meget – det er 1/3 af barens samlede indhold, der er rent sukker. Til sammenligning indeholder kage typisk 20-30 % sukker og sodavand 10 % (se billedet fra Fødevarestyrelsen).

XL-baren svarer (i kalorier) desuden til omkring 800 gram broccoli eller omkring 400 gram kylling. Så hvis du er på diæt, kan du nok forstå, hvad der mætter mest. En vigtig pointe, hvis man er på diæt og døjer med sult, er, at spise energifattig, men næringsrig mad som grøntsager og uforarbejdede fødevarer i det hele taget – du får ganske enkelt mere mad og mæthed for dine kalorier.

Foedevarestyrelsen.dk

Foedevarestyrelsen.dk

snickers1

Min kære ven, Snickers, indeholder også 27 gram sukker, men kun 250 kalorier. Til gengæld vejer en Snickers 30 gram mindre end XL-baren og indeholder få proteiner – but you get the point.

Og hvorfor er sukker så usundt? Fødevarestyrelsen beskriver det ganske fint:

Sukkeret i sig selv indeholder ingen næringsstoffer, og der er heller ikke nævneværdige mængder af vitaminer og mineraler i de sukkerholdige produkter.

Kalorier fra sukker optager altså pladsen fra andre sunde fødevarer. Hold derfor igen med sukkeret. Fødevarestyrelsen anbefaler kvinder maks at indtage 50-55 gram sukker og mænd 55-70 gram sukker – børn maks 30-40 gram. Og husk på, at der er sukker i rigtig mange fødevarer (pålæg, krydderier og så videre).

Men vil det så sige, at ingen skal spise proteinbarer?

Nej, det mener jeg ikke, men alt med måde. Personligt spiser jeg proteinbarer i ny og næ som en snack. Som et lækkert (og utroligt let) mellemmåltid, hvis jeg er på farten eller vil forkæle mig selv. Det er en misforståelse, at Hr. og Fru Danmark skal guffe proteinbarer efter at have siddet 20 minutter på motionscyklen – medmindre de selvfølgelig gerne vil have et godt alternativ til en Snickers.

Når jeg snakker med folk om kost og kostplaner, kan jeg godt finde på at tillade proteinbarer i kostplanen, men kun som et alternativ og kun et bestemt antal gange i ugen. Ikke fordi de er dårlige eller farlige, men fordi der er tale om en ‘treat’. Og man må gerne forkæle sig selv. En gang imellem. Ikke hver dag. Så er det ikke længere forkælelse.

Proteinbarer er ikke Djævlen, de er ikke farlige, og du dør ikke af at få det sukker, de indeholder. Men som Dan John siger i ‘Intervention’:

Eat like an adult

Spis som en voksen. Kage og slik er til for at blive nydt, men det spiser vi jo heller ikke hver dag. Samme holdning har jeg til proteinbarer.

Skriv et svar