Sov dig stor og stærk

Sov dig stor og stærk

Sov dig stor og stærk

Nu prøver vi lige på dansk en gang. Måske det fungerer bedre.

Dagens indlæg skal handle om anabolske steroider (AAS) – nærmere bestemt testosteron. Generelt er der to udbredte holdninger blandt befolkningen om AAS: 1) Det er pissefarligt, du dør af det uanset doserne og 2) du skal stadig træne virkelig hårdt for at opnå en fed/pæn/stor fysik/blive muskuløs.

Begge dele er selvfølgelig usande. Den første holdning vil jeg ikke adressere, da jeg ikke vil komme med videnskabelige kilder på, hvorfor AAS ikke behøver være farligt, hvis man “bruger” det i stedet for at “misbruge” det – hvis I vil læse mere om dette, bør I tjekke Supertraining.dk.

Men den anden holdning, at AAS ikke gør dig stor uden hårdt arbejde, vil jeg derimod gerne skrive lidt om. Det er nemlig en meget vedholdende myte og en meget spændende en af slagsen.

Der er lavet undersøgelser

Som viser, at du rent faktisk kan tage på i fedtfri masse (FFM: Muskelmasse + det løse) og samtidig smide fedtmasse fra dit korpus – uden at løfte en finger. “Det kan da ikke passe?”. Jo, det kan det godt. Og ved du, hvad der kan gøre dette (trommehvirvel): Testosteron. Et steroid (binyrebarkhormon er forresten også et steroid – de er altså ikke farlige).

Hvordan går det så hånd i hånd med holdningen/myten om, at man skal give den gas i centret for at få gavn af steroider? Ikke ret godt, vel?

Og hvilke undersøgelser taler jeg så om? Tag blot denne.

Hvad står der

“Jeg gider ikke læse hele den undersøgelse.” Nå, så bliv i din drømmeverden. Eller læs videre så får du mit “breakdown” af undersøgelsen. Jeg nævner ikke alt, så før I begynder at stille spørgsmålstegn til validiteten af deres resultater, bør I læse hele undersøgelsen.

Undersøgelsen tog 50 mænd, hvoraf syv droppede ud, i alderen 19-40, vægt 90-115% af deres idealvægt (spørg mig ikke, hvad den var/er). Derudover var de raske og dyrkede ikke sport.

De 40 (3 blev sorteret fra) mænd blev inddelt i fire grupper: 10 i placebo-træning (P-T); 10 i AAS-træning (AAS-T); 9 i placebo+træning (P+T) og 11 i AAS+træning (AAS+T). Deres kost blev monitoreret og kontrolleret af forskerne, der fik personlige trænere til at styre personernes træning. Der var desuden tale om et dobbelt-blinded forsøg (ingen aner altså, hvem der får hvad før til sidst).

Personerne i AAS-grupperne fik doser på 600 mg testosterone enanthate (hvad end det så er). Det er seks gange højere doser, end der bliver givet som hormonterapi – en ret voldsom dose.

Resultaterne

Vi springer frem til konklusionerne. De er nemlig interessante.

De to AAS-grupper havde efter forsøget en højere mængde af testosteron i kroppen (ohh really?).

Ingen af placebo-grupperne oplevede signifikante forandringer i deres kropsvægt – i AAS-grupperne havde derimod en signifikant vægtøgning (eksempelvis 6.1 kg i AAS+T).

Nu kommer den konklusion, jeg holder allermest af: P-T-gruppens opnåede ingen signifikant stigning i FFM. P+T-gruppen opnåede en forøgelse i FFM på gennemsnitlig 1.9 kg over undersøgelsens forløb (10 uger). Det er egentlig pænt nok for nogle. Men men men.

AAS-T-gruppen opnåede en forøgelse i FFM på 3.2 kg – uden at lave noget som helst.

Så ved at skyde sig med testosteron og æde chips på sofaen, har de taget på i muskelmasse og tabt fedt. Bum.

AAS+T-gruppen opnåede 6.1 kg forøgelse i FFM, hvilket er overordentlig godt gået.

Derudover er det værd at bemærke, at ingen af personerne oplevede skift i deres adfærd – og det er ud fra, hvad testpersonernes familie har sagt før/efter forsøget. Umiddelbart bliver du altså ikke en idiot af AAS (eller testosteron i det her tilfælde). Så hvis du oplever en ven, der er blevet en idiot efter at have “krudtet” den, er det ikke på grund af AAS. Han var nok en idiot i forvejen; nu er han bare en STOR idiot.

Konklusion

Det er altså videnskabeligt bevist, at du kan tage på i muskelmasse og tabe fedt uden at lave noget som helst. Så jeg behøver vel ikke en gang forklare, hvorfor det er decideret uintelligent at påstå, at man “stadig skal arbejde virkelig hårdt, selvom man tager steroider!” Nej, det skal man ikke. Man får nok mere ud af det, men umiddelbart lader det ikke til, det er pinedød nødvendigt. Så du kan faktisk sove dig stor og stærk.

ronnie_coleman_sleeping

God weekend.

Kilde: http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199607043350101#t=article

One thought on “Sov dig stor og stærk

  1. Pingback: Sov for lidt og tag på | Thomas Moberg Fitness

Skriv et svar