Sov for satan, mand!

Sov for satan, mand!

Sov for satan, mand!

Kilde: www.valleysleepcenter.com

Kilde: www.valleysleepcenter.com

Vi fortsætter lige føljetonen omkring (tilstrækkelig) søvn i forhold til vægttab.

Søvn er en af de mest oversete faktorer, når det kommer til vægttab. Hvor mange kender du ikke (sikkert ikke ret mange, det er bare et udtryk, you know), som prøver at tabe sig, men samtidig sover 6-7 timer hver dag, går sent i seng og sidder og gaber dagen lang (det kendetegner sikkert over halvdelen af den danske befolkning anyways). Samtidig styrker (tilstrækkelig) søvn dit immunforsvar og reducerer inflammationstilstande i kroppen.

Når vi får for lidt søvn, påvirker det flere af vores hormoner på samme måde som en langvarig diæt gør. Det betyder blandt andet, at niveauet af grelin stiger (grelin stimulerer appetit), mens leptin falder (leptin undertrykker din appetit). Du har måske prøvet, at du craver slik og søde sager, når du er træt.

Samtidig viser undersøgelser, at de, der sover mindst (og dermed også for lidt), har en større risiko for at tage på og blive overvægtige på sigt (og det gælder også for de børn, der sover for lidt). Personer, som sover mindre end 7-8 timer har desuden en forøget risiko for et hjertestop og diabetes.

Sover du for lidt, reducerer du din ydeevne markant. Det betyder reduceret styrke, dårligere løbetider etc., som igen fører til lavere forbrænding og i sidste ende lavere vægttab.

Og så ved du jo godt, hvordan du opfører dig og har det, når du sover for lidt. Dagen efter en bytur? Mandag morgen på arbejdet? Sidst på eftermiddagen? Sig ikke, at du ikke opfører dig markant anderledes, når du sover 5-6 timer kontra 8-10 timer.

Kilde: Authority Nutrition

One thought on “Sov for satan, mand!

  1. Pingback: Sov for lidt og tag på - Thomas Moberg Fitness

Skriv et svar