Ugens øvelse: Glute bridges

Ugens øvelse: Glute bridges

Ugens øvelse: Glute bridges

(Barbell) glute bridges er en genial øvelse til at styrke (og forme) ballerne (gluteus). Øvelsen er forholdsvis simpel og én af de eneste øvelser, hvor du rent faktisk bør bruge “sissy pad’en”. Ved at styrke ballerne forbedrer du din styrke i stort set samtlige benøvelser (og en god røv er jo ikke dårligt), så fyrene kan også få stor gavn af en øvelse som glute bridges.

Start med at ligge dig ned på gulvet. Placer stangen omkring hoften – typisk lidt under – men ikke på skambenet. Herefter placerer du dine fødder. Jeg anbefaler, at dine skinneben er næsten lodrette.

Herfra presser du vægten op ved at ekstendere hoften (klemme ballerne sammen) – har du problemer med at aktivere ballerne, og mærker du i stedet, at din lænd bliver træt, kan du prøve at holde 1-3 sekunders pause i toppen af løftet, mens du klemmer ballerne sammen.

De fleste, såfremt de kan aktivere ballerne, er meget stærke i denne øvelse, så jeg vil anbefale, at du forsøger at presse dig selv – dog ikke ved at gå på kompromis med teknikken.

Tip: Prøv at løfte tæerne, mens du udfører øvelsen – det kan hjælpe med at aktivere ballerne.

Skriv et svar