Ugens øvelse: Romanian deadlift

Ugens øvelse: Romanian deadlift

Ugens øvelse: Romanian deadlift

Romanian deadlift er en rigtig god øvelse til ballerne, baglårene og til at styrke core (ryg/mave). Den kan laves med stang, håndvægte, kettlebells, et-bens og så videre – der er altså mange muligheder for at variere øvelsen.

I denne udgave af ugens øvelse viser jeg øvelsen med stang (barbell). Fokus i øvelsen er at skyde hoften/numsen bagud, mens du lader stangen følge dine lår ned (til under knæene) og holder overkroppen ret. I den koncentriske fase (løftefasen) er der fokus på at klemme (squeeze) ballerne sammen og ekstendere hoften, så din krop er tilbage i udgangsposition (husk at klemme ballerne ekstra godt her uden at lade overkroppen komme bagover):

Hvis du synes, det er fuldstændigt umuligt at skyde hoften bagud uden at bøje i benene – hvorved øvelsen bliver til et halvt squat og ikke rammer de muskler, vi gerne vil ramme – så prøv at stille dig op af en væg, træde ét skridt ud fra væggen og dernæst placere hænderne på begge lår (strakte arme). Herfra lader du hænderne køre ned langs lårene, mens du skyder numsen/hoften bagud – når numsen/hoften rammer væggen, skal dine håndflader være på knæene. Dette kan du så gentage med et sæt lette håndvægte for at mærke, hvordan det føles.

Med tiden kan du “fjerne” væggen (ikke bogstaveligt talt) og køre øvelsen frit.

Skriv et svar