Ugens update: Smolov uge 2

Ugens update: Smolov uge 2

Ugens update: Smolov uge 2

Ugens update byder blandt andet på et skift i træningsform og en guide til at blive nummer ét på Amazons bestseller-liste.

Farvel til Smolov – Sig goddag til Smolov

Så vinker jeg farvel til anden uge i min Smolov-cyklus, som var tæt på at blive den sidste. Jeg startede ellers som lyn og torden med 6x6x117.5kg – 10kg mere end ugen inden – men fik samtidig ubehag/smerter i venstre side af ryggen omkring quadratus lumborum (lige ved siden af erector spinae/lændemuskulaturen).

Tirsdag forsøgte jeg mig med 7x5x127.5kg, men efter tre!!! gentagelser i første sæt, fik jeg deciderede smerter og måtte smide håndkædet i ringet. Jeg fortsatte resten af min rygtræning, men “skaden” (hader at bruge ordet skade, når jeg nu sagtens kan træne alternativt) betød desværre også, at jeg gik glip af vægtløftning med Trine og Pia om aftenen. Det var jeg ret ked af. Irritationen/smerten sidder muligvis i mit SI-led fremfor QL, men det er lidt svært at sige.  Onsdag var offdag og efter behandling både mandag og tirsdag af Karina Christiansen, min kollega i Fitness Studiet, ville jeg forsøge mig med bentræning igen torsdag. Yes, klog af skade.

Practice what you preach

De af jer, der har haft mig som træner, kender den sætning ret godt. Jeg siger altid til mine klienter, at de skal lytte til deres krop og ikke træne gennem ubehag og smerter, så det var selvfølgelig en ret brødebetynget Thomas, som påbegyndte en ny Smolov-cyklus… I front squat. Jeg testede front squat tirsdag, og mærkede intet til min skade/ubehag, så torsdag kørte jeg på med 8x4x100kg uden problemer. Fredag morgen lavede jeg 9x3x107.5kg – i niende sæt mærkede jeg en smule, så droppede det sidste. Og i dag føles det hele ret godt. Lækkert! De ni sæt front squat blev endda lavet efter en nat stort set uden søvn, hvilket blot gør mig endnu mere fortrøstningsfuld. Mit soveværelse vender ud mod en gård bestående af fire blokke, og her valgte nogle idioter at spille meget højt musik med åbne vinduer til efter klokken 04.00 om natten – jeg ved det, for jeg vågnede for 20. gang ved 4-tiden, hvor de stadig var igang. På en torsdag. En f***ing torsdag. Hensyn people!

ugens update

Weekenden tilbringer jeg i København, så der træner jeg af gode grunde ikke. Her besøger jeg min gamle roommate, Frederik, som jeg også rejste rundt i USA med tilbage i 2012. Mon ikke vi rammer en strand eller to og så ellers bare hygger?

Kost

Ikke rigtig noget nyt på kostområdet. Jeg har øget mit kulhydrat-indtag, fordi kulhydrater er lækre. Ej, fordi jeg umiddelbart får godt brug for dem og i forvejen har et højt protein- og fedtindtag.

Ellers var jeg fredag på Grillen Burgerbar, hvor jeg fik en “Fully Loaded” med grove fritter og aioli. Mit selskab fik en John Doe (geez en kedelig burger, når man nu kunne få så mange lækre varianter) med grove fritter og chili mayo. Umiddelbart en rigtig fin burger og rigtig gode fritter til en overkommelig pris. Lidt ærgerligt tjeneren ikke fortalte, at der var Heinz ketchup til fri afbenyttelse – det kan man jo altid bruge – men all in all en fin oplevelse. 4/6 er min umiddelbare reaktion på måltidet.

Litteratur

Ellers forsøger jeg at sætte mig lidt mere ind i, hvorvidt det nu kan passe, at beta alanin måske ikke har nogen gavnlig effekt på styrketræning alligevel. Såfremt det er tilfældet, skal jeg nok skrive lidt mere om det, da det så vil udgå fra mine anbefalinger. Til de uindviede kan jeg fortælle, at der er kommet et nyt review, som skulle påvise, at beta alanin ikke har den præstationsfremmende effekt, man tidligere har påstået.

Derudover har jeg læst en del artikler om carb-cycling, da jeg selv er igang med at skrive lidt om emnet. Blandt andet denne artikel af Breakingmuscle og denne af Precision Nutrition. Jeg benytter mig selv af carb-cycling, når jeg er på diæt (faktisk også off-season), så det er ret oplagt at skrive mere om.

Og så ved jeg nu, hvordan jeg kan blive “#1 Best selling author” på Amazon. Jeg overvejer det kraftigt.

God weekend.

Skriv et svar