Forside » Derfor tager jeg magnesium

Derfor tager jeg magnesium

Derfor tager jeg magnesium Thomas Moberg
Puori M3 magnesium

Jeg træner stadig en del, selvom jeg ikke længere er fuldtids-personlig træner. Og jeg tager også stadig kosttilskud. Et af dem, jeg aldrig rigtig har sluppet, er magnesium. Jeg har ikke den fjerneste ide om, om min krop på mirakuløs vis har det bedre, når jeg tager det, men al forskning peger på, at det er en god ide, så derfor bliver jeg ved – lidt ligesom vitaminpiller, grøntsager og tandbørstning.

Hvad hjælper magnesium med?

Jeg har tidligere skrevet et indlæg om magnesium (det finder du her) for Power Addict, hvor jeg beskrev de mange fordele ved magnesium, men helt kort hjælper det med følgende:

  • Sænker blodtryk
  • Kan reducere astma-symptomer
  • Sænker blodsukkeret (i folk med forhøjet blodsukker)
  • Øger insulinfølsomheden (godt for især muskelopbygning)
  • Øger din udholdenhed (dog kun i ét studium)
  • Øger din søvnkvalitet (i hvert fald i voksne, midaldrende mennesker)
  • Kan øge performance (det er med i dannelsen af ATP = energi mere eller mindre)

Mangler jeg magnesium?

Måske, måske ikke. Men her i vesten spiser vi en dælens masse korn (du ved, brød, havregryn, klidkiks og sådan). Korn er en skod-kilde til magnesium, så medmindre du er helt usandsynlig Helse-Else og spiser shit loads af avocado, bananer, nødder, frø, bladgrønt og fisk (altid fisk, hva’?), så kan du måske med fordel supplere med magnesium. Og får du nok magnesium, beskytter du samtidig dig selv mod depression!

Side note: Hvis du er overvægtig, er du i højere risiko for at være i magnesium-underskud, så her er det endnu mere vigtigt.

Kroppen optager den mængde magnesium, den har brug for – resten skiller den sig af med. Så frygt ikke overdosering. Eller jo. Frygt den. Får du aaaalt for meget magnesium, kan det godt være, at du bliver nødt til at skifte dit lagen midt om natten – og det er ikke på grund af nummer 1.

Hvad skal du se efter, når du køber magnesium?

Magnesium findes i tonsvis af former, men vi optager nogle mere effektivt end andre; køber du derfor billigt magnesium, får du noget skod, du ikke optager = du skal have meget mere = det bliver dyrere end det produkt, der så dyrest ud.

Derfor køber jeg eksempelvis Puori M3 (det gamle Purepharma), fordi det indeholder typen taurat og glyconate, som vi optager godt (læs mere om det i det tidligere omtalte indlæg her).

Dosering

Det afhænger af din kropsvægt, men da L og jeg ikke gider gøre det indviklet, tager vi bare 200 mg dagligt (det svarer til to piller hver). Jeg kunne nok godt bruge mere, men jeg er lidt doven. Træner du meget og hårdt, er dit behov større = højere doser.

Nogle bliver døsig af magnesium, mens andre kvikker helt op, så prøv det lige af. Som udgangspunkt tager jeg det lige efter træning eller om aftenen, men bliver du frisk af det, anbefaler jeg at tage det midt på dagen.

Hvis du leder efter et godt sted at købe magnesium, kan jeg anbefale Proteinland.dk. Bruger du dette link, får jeg en procentdel af salget – så tak for det.

Vil du have mere energi, blive stærkere og tabe fedt?

Tag fat i mig på [email protected], så tager vi en snak og finder ud af, hvordan jeg kan hjælpe dig.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Ps. Dette indlæg indeholder affiliate links

Skriv et svar