Hjem » Drik vand

Vi består af 2/3 vand, så det giver sig selv, at vi skal drikke nok vand. Men hvad sker der egentlig, hvis du ikke får nok at drikke?

1. Din performance ryger

Hvis du er dehydreret (og det kan handle om 2 % af din krops vandindhold, så der skal ikke meget til), så kan din performance falde markant/mærkbart. Er du atlet, kan du risikere at miste op til 6-10 % af din vandvægt via sved, og så er der tale om et virkelig markant performance-drop.

2. Vand påvirker din hjerne

Hvis du er dehydreret, påvirker det både koncentration og humør og leder til hyppigere hovedpiner. Og vi snakker 1-3 % dehydrering, som let sker bare gennem dagligdags aktiviteter. Vi er derfor alle i “farezonen”.

vand

3. Lindrer hovedpine

Det er enormt irriterende at have hovedpine, og du har måske bemærket, at de forekommer oftere, hvis du ikke får nok vand. Dehydrering er faktisk en “hovedpine-trigger”, så ved at være hydreret (altså få nok væske), kan du reducere risikoen for hovedpiner

4. Forebygger forstoppelse

Hvis du ikke får nok at drikke, risikerer du forstoppelse. Især hvis du samtidig spiser mange fibre. Derfor: Få nok vand, hvis du gerne vil undgå forstoppelse og optage den mad, du spiser.

5. Hjælper med vægttab med vægttab

Vand øger din mæthedsfornemmelse (vi kender vel alle rådet om at drikke et glas vand før et måltid – drik et glas en halv time før et måltid, og du vil højst sandsynligt opleve, at du spiser mindre) og øger din forbrænding, så derfor giver det god mening, at det hjælper dit vægttab på vej.

Drikker du to liter vand dagligt, kan du faktisk øge dit kalorieforbrug med cirka 100 kalorier dagligt. Det lyder måske ikke af meget, men 100 kalorier dagligt svarer til 36.500 kalorier årligt, hvilket svarer til 10,4 kilo fedt – og det er jo faktisk en del.

Sørg for at få 2-3 liter væske dagligt. Hvad du drikker derudover, er helt op til dig.

Og hvis du drikker alkohol, skal du være opmærksom på, at dehydrering tit grunden til de alvorlige tømmermænd, nogle oplever. Drikker du derfor et glas vand mellem hver øl/drink/shot/what ever, kan du med al sandsynlighed forebygge dine tømmermænd.

Kilde: http://authoritynutrition.com/7-health-benefits-of-water/

Skriv et svar