Undgå dehydrering med elektrolytter

Undgå dehydrering med elektrolytter

Kilde: http://blog.smartpakequine.com/

Undgå dehydrering med elektrolytter

Her i sommervarmen (som forhåbentlig snart bider sig fast), sveder vi ekstra meget i centret eller udenfor. Det betyder, at vores væskebalance risikerer at skævvrides, og det nedsætter vores performance. Derfor er det vigtigt at sørge for, at ens væske- og saltbalance hele tiden er i orden. Men vand alene kan ikke gøre det, da vand ikke indeholder næringssalte (elektrolytter).

Du bør derfor være opmærksom på, at væske- og saltbalance er to forskellige ting. Du kan drikke alt det, du lyster, men alligevel være dehydreret, hvilket gør, du yder dårligere, end hvis du var hydreret. Det skyldes, at din saltbalance stadig ikke er i orden. Når du sveder i træningscentret, mister du næringssalte, som kaldes elektrolytter. Hvis du ikke erstatter disse løbende, bliver musklernes evne til at arbejde reduceret i løbet af få timer – og du kan ende i kramper.

Hvad er elektrolytter?

Elektrolytter er mineraler, som blandt andet sørger for optimal muskelfunktion, væskebalance og andre vigtige processer. Du mister dem primært gennem sved. Hvis du mister dem, yder du ikke optimalt (på grund af elektrolytternes funktion), så derfor kan elektrolytter som kosttilskud måske være en god ide i sommervarmen, hvis du vil yde optimalt – vand alene kan ikke altid gøre det.

Studier viser, at tilføjer du elektrolytter til den væske, du indtager under og efter en hård, længerevarende træning, kan du forebygge et fald i præstationsevnen. Derfor anbefales det at drikke elektrolytholdige drikke, hvis du eksempelvis dyrker en sportsgren, som er længerevarende (fodbold, håndbold og lignende), dyrker meget cardio eller sveder meget.

Elektrolytter kan faktisk også hjælpe med at komme sig hurtigere over diarre eller opkast. Nice to know.

Hvad skal du kigge efter?

Hvis du vil på udkig efter et elektrolyt-tilskud, skal du kigge efter nogle bestemte ingredienser (det hedder jo elektrolytter i flertal 😉 ). De vigtigste elektrolytter i kroppen er Natrium Chlorid (NaCl – Sodium Chloride på engelsk) eller helt almindeligt salt, hvilket stort set alle tilskud har. Derudover er Kalium (potassium) meget vigtigt og bliver også ofte tilføjet sportsdrikke, elektrolyttabs eller -pulver.

Kalk (Calcium) bør et tilskud også indeholde – gerne i form af calcium carbonate, citrate eller coral calcium. Til sidst men ikke mindst kommer magnesium, som jeg altid anbefaler folk at indtage (det er altså ikke ‘bare’ et tilskud, der bidrager til bedre søvn). Magnesium bruges til over 300 reaktioner i kroppen og mistes blandt andet gennem sved. Derfor er det også vigtigt at have i et godt elektrolyttilskud. Få magnesium i form af magnesium carbonat eller sulfat.

Hvilke elektrolytter skal du købe?

Jeg foretrækker Bulk Powders elektrolytter, fordi de kun indeholder elektrolytter. Ingen sødestoffer, kulhydrater eller koffein – bare elektrolytter. Så kan man blande det op, som man har lyst 🙂

Dette indlæg indeholder affiliate links.

Summary
Undgå dehydrering med elektrolytter
Article Name
Undgå dehydrering med elektrolytter
Description
Elektrolytter sørger for optimal muskelfunktion, væskebalance og andre vigtige processer. Derfor kan det være en god ide at indtage, hvis du træner.
Author
Publisher Name
Thomas Moberg Fitness
Publisher Logo

Skriv et svar