Forside » Facebooks nye algoritme og hvorfor dine Facebook-venner har misforstået den

Facebooks nye algoritme og hvorfor dine Facebook-venner har misforstået den

Hvorfolk folk har misforstået Facebooks nye algoritme

 

JEG vil gerne SELV vælge mine venner - også her på Facebook.
Og jeg vil rigtig gerne følge med i, hvad I laver og håber du har det på samme måde.
Sagen er, at Facebook har lavet en ny algoritme, der betyder at FB nu kun vælger ca. 25 personer, der læser dine opslag.
Jeg vil derfor bede dig om en tjeneste: Hvis du læser denne besked, så giv mig lige en hurtig kommentar, et "hej", eller en smiley. På den måde kommer du til at stå i mine nyheder.
Du skal ikke tøve med at kopiere og indsætte samme besked på din væg, så du kan få mere interaktion med alle dine kontakter.
Mange tak og ha' en skøn xxx og kommende uge

Har du også set denne mega-irriterende "kædebesked" på Facebook for nyligt? Måske endda også på Instagram? Så er du langt fra den eneste. Du har måske endda delt den, fordi "åhhh nej, nu får jeg ikke kattevideoer og børnebilleder fra min gamle folkeskole-bekendte, som jeg ikke har snakket med face-2-face i 15 år. Og det ville jo være en skam.

Hvorfor folk har misforstået Facebooks nye algoritme

Sagen er den, at Facebook ikke ligefrem har lavet en ny algoritme. Den sidste store algoritme-ændring kom tilbage i første kvartal af 2018. Instagram har derimod opdateret deres algoritme for nyligt (læs mere Instagrams algoritme-ændring her). Så når folk skriver, at Facebook har ændret deres algoritme, så svarer det lidt til at skrive, at Berlin-muren er faldet.

Og det lader os til svaret på, hvordan folk har misforstået Facebooks "nye" algoritme. Fordi det er rigtigt, at Facebook i langt højere grad udvælger indhold, der vises til dig. Først og fremmest prioriterer den venner og familie over virksomheder (for at få virksomheder til at betale for annoncer - mega-smart). Dernæst favoriserer den indhold, du kan lide. Og hvad betyder det? Det betyder indhold, som du har interageret med (liket, kommenteret etc.). Jo mere, du interagerer med en bestemt bruger eller side, jo mere får du vist fra denne.

Men så passer beskeden jo også, gør den ikke?

Både ja og nej. Det er korrekt, at de personer, som liker dit billede, kommenterer det og så videre, vil ryge højere op i dit newsfeed. De bliver der bare ikke, hvis de ikke fortsætter med at interagere med dit indhold. Så selvom du føler, at du nu har "vundet" over Facebook, så udskyder du bare det uundgåelige. Facebook skal nok sørge for at udvælge dit feed fremadrettet.

Så hvis du er kedelig eller irriterende, skal du ikke regne med, at dine venner ser dine opslag. Og omvendt får du stadigvæk ikke vist deres opslag, hvis du ikke kommenterer, liker eller på anden vis viser over for Facebook, at du kan lide det, de poster.

Så nu forstår du, hvorfor folk har misforstået Facebooks nye algoritme

Og dermed forstår du forhåbentlig også, hvorfor der er tale om en ligegyldig kædebesked, som ikke rigtig tjener noget formål. Facebooks nye algoritme er ikke ny. That's it.

Du skal være så velkommen til at dele dette indlæg med de af dine venner, som poster beskeden - så prikker du jo faktisk samtidig til Facebook, der dermed tror, du elsker dine venners opslag. Smart!

Følg med på de Sociale Medier

Skriv et svar