Forside » Guide: Sådan planlægger du en roadtrip i USA og Canada

Guide: Sådan planlægger du en roadtrip i USA og Canada

Læsetid cirka 13 minutter

Planlægning af en roadtrip til USA og Canada kan godt trække tænder ud. Hvor almindelige ferier er ret nemme at planlægge, kræver det typisk lidt mere forarbejde at planlægge en 3-4 ugers lang roadtrip til USA og Canada. Og fordi vi var afsted på en 3-4 ugers lang roadtrip til netop USA og Canada i 2018, vil jeg dele vores planlægning med jer som inspiration.

Jeg har selv tidligere været på en 12 ugers roadtrip til USA med en kammerat, så jeg kendte lidt til det i forvejen. Og fordi jeg havde prøvet det før, foreslog jeg, at vi startede vores planlægning i god tid - faktisk omkring 6-9 måneder før afgang. På den måde havde vi en ide om budgettet, ruten og alt det praktiske.

Især førstnævnte er vigtigt - medmindre du selvfølgelig har sparet 25.000-50.000 kroner op, inden du går igang med planlægningen.

Planlægning af en roadtrip kræver en del

Flybilletter

First things first. Vi startede med at finde ud af, hvor vi gerne ville hen. Canada var et must for os begge, men vi ville også gerne se noget af USA. Helst steder, hvor jeg ikke havde været i forvejen (som tæller Østkysten, Californien, Florida, lidt af Texas og Las Vegas).

Prissammenligningssites

Efter at have søgt rundt på Momondo.dk (annoncelink) fandt vi frem til, at det nemmeste var at flyve til/fra Seattle og køre til Canada derfra. Vi fandt en passende afgang fra Billund med ét stop hver vej, hvilket var perfekt for os, der kommer fra Jylland. For os er det et must, at vi kan køre til lufthavnen og ikke er afhængige af offentlig transport. Og en togtur til Københavns Lufthavn tilføjer lige 3-3.5 times ekstra rejsetid - det bliver et "nej" herfra - så Jylland (eller Hamborg) it is!

Husk indchecket bagage

Flybilletterne købte vi hos Lufthansa via Momondo og gav cirka 5.500 kroner per person inklusiv alt. Her snakker vi stor indchecket bagage og rigeligt med forplejning på både ud- og hjemrejse. Det kan sikkert gøres billigere, hvis du har is i maven og holder øje med priserne jævnligt. 5.500 kroner tur/retur til USA er dog en ret standard pris, hvis du vil have bagage med (Norwegians billige billetter til Los Angeles er kun med håndbagage - ellers stiger prisen ret markant).

Vi valgte derfor at booke billetterne med det samme i stedet for at risikere en højere pris (eller værre endnu: Ingen afgange). Muligheden for at spare måske 500-1.000 kroner var bare ikke fristende nok.

Overvej hjem- og udrejse

I forhold til antallet af dage valgte vi at flyve hjem en torsdag frem for en tirsdag. Prisen var den samme, så vi tænkte, at det ville give os lidt ekstra tid. Og det gjorde det også. Men i bagklogskabens lys havde det måske været smartere at flyve hjem om tirsdagen i tilfælde af jetlag. Jeg skulle nemlig arbejde ugen efter, vi kom hjem. Vi var tilbage i Århus fredag aften, og jeg var heldigvis ikke ramt af jetlag - ellers havde det været stramt.

Min kæreste havde en uges ekstra ferie. Det skarn.

Ruten

Da flybilletterne var på plads, begyndte vi at planlægge ruten. Vi havde allerede nogle klare ideer om, hvor vi ville hen, inden vi bookede fly, men den detaljerede planlægning begyndte først, da vi havde booket (så kendte vi også antallet af dage).

Selve ruten får du senere, da den kræver sit eget indlæg. Men jeg kan ganske fortælle, at vi startede i Seattle, hvorfra vi kørte direkte til Vancouver i Canada. Herefter opholdt vi os knap to uger i Canada, hvorefter vi kørte til Yellowstone National Park i USA og til sidst kørte til Seattle, hvorfra vi fløj hjem.

Roadtrip i USA og Canada: Forplejningen på flyturen fejlede ikke noget

Indkvartering på en roadtrip

På min 12-ugers roadtrip bookede min kammerat og jeg ikke ret meget hjemmefra af flere årsager. Først og fremmest rejste vi rundt fra midt april til midt juli - altså uden for højsæsonen de fleste steder. Derudover var vi to gutter, der kørte USA tyndt, så vi var ret fleksible i forhold til steder (og typen af overnatning). Og så havde vi ikke en "fast fast" rute. Altså vi havde enkelte steder, vi ville forbi, men hvordan vi kom derhen, fandt vi ud af på vejen. Det var jo trods alt en roadtrip.

Book på forhånd eller on the road

Men fordi min kæreste og jeg rejste i højsæsonen og skulle forbi flere nationalparker (blandt andet Banff og Jasper i Rocky Mountains samt Yellowstone National Park) samt storbyer , var det nødvendigt at booke på forhånd. Ellers risikerede vi, at alt ville være booket.

Vi bookede faktisk over et halvt år ud i fremtiden, og selv her var det svært at vælge mellem ret meget i Banff, Jasper, Yellowstone, Vancouver og Seattle. Altså alle de steder, hvor vi gerne ville bruge lang tid. Crazy.

En anden årsag til, vi bookede på forhånd, var, at det bare er mindre fleksibelt, når man rejser som par. Vandrehjem/hostels er bare mindre hyggelige, når man gerne vil sove to personer alene. Når man samtidig har en fast rute, var det bare nemmere at kende til alle overnatninger på forhånd. Hvilket vi faktisk endte med at gøre.

Airbnb på roadtrip

Undervejs boede vi på både Airbnb, bed and breakfast, almindelige hoteller og moteller. Hvad du vælger, er selvfølgelig op til dig, men selv synes jeg Airbnb er ret spændende og foretrækker det ofte. Primært fordi du får adgang til et køkken og ofte en central placering.

Downsides kan være selve standen af lejligheden - jeg har næsten kun gode erfaringer, men du kan være uheldig. Jeg tænker, du skal gøre op med dig selv, om du gerne vil have køkken og central beliggenhed. I så fald er Airbnb klart værd at overveje.

Derudover kan du være heldig at få en god vært, som fortæller en masse om nærområdet. Det gjorde vi eksempelvis i Vancouver. Her gav vores vært os gode råd til byen, restauranter og lignende. Det havde vi ikke fået på et hotel, og det gav os en mere autentisk oplevelse af byen.

Hvis du ikke ved, hvad Airbnb er, kan jeg fortælle,  at det svarer til, du selv lejer din lejlighed/hus/campingvogn ud til andre rejsende, men under ordnede forhold, som appen sørger for. Tjek det ud her - det kan også bruges til forretningsrejser.

Booking af hotel- og motelværelser

Vi har primært brugt booking.com til at finde hotelværelser, have kontakt med udlejerne og håndtere alle bookinger. Booking.com har både en app, hvor du tilføjer dine bookinger og deres almindelige hjemmeside.

Vi foretrak sidstnævnte grundet det større overblik, men appen fungerer ganske udmærket, hvis du ved, hvor du vil overnatte. På en roadtrip kender du typisk mere en radius (når du kører) inden for hvilken, du vil overnatte. Her er det godt med en stor skærm, så du kan overskue kortet.

I forhold til appen kan du, hvis du har en iPhone (eller iPad), tilføje dine bookinger til din Apple Wallet (måske findes der tilsvarende på Android?). Det er ret fedt, fordi det giver dig mulighed for at samle alle de vigtigste rejsedokumenter (her kan du også gemme dine boarding passes - i hvert fald fra både Lufthansa og RyanAir) ét sted.

Saml dine bookinger eller spred dem ud?

Ud over booking.com brugte vi også Hotels.com og Trivago fra tid til anden. Det var dog rart at holde det samlet.

Hotelværelser finder du i alle byer, nationalparker etc., og her ved du, hvad du får. Til gengæld kan du ikke selv lave mad, hvis du vil det. Du er dermed tvunget til at spise ude hver evig eneste dag, og det kan godt blive ret trivielt og en hel byrde, når det har stået på i +2-3 uger. Men det er jo op til den enkelte.

Vi boede en del på hoteller. Ikke det store at berette - nogle hoteller var gode, andre var okay. Vi boede ved siden af en familie, hvor bedstemoderen låste et af børnene ude og råbte af det. Faktisk var det så vildt, at politiet blev tilkaldt. Og det var altså i downtown Seattle. Så du kan risikere mærkelige naboer alle vegne - også på hotellerne.

Moteller er oplagte, når du skal køre langt over et par dage - ganske enkelt fordi de ligger ud til de større veje. Her er vores erfaringer dog mindre spændende. Generelt meget brunt over det hele. Og knap så hyggeligt. Men vi havde jo hinanden, så det gik alt sammen.

Moteller er en billig overnatning, når du kører langs de større veje. Og så ligger de tit i nærheden af spisesteder (altså McD, A&W og lignende - ikke restauranter).

Roadtrip i USA og Canada: Park Hotel Yellowstone
Roadtrip i USA og Canada: Egen morgenmad 2

Billeje

Når talen falder på en roadtrip til USA, skal vi selvfølgelig også snakke billeje. Nogle folk vælger at booke, når de kommer frem, mens andre booker hjemmefra. Gør du førstnævnte, kan du gøre det i stort set alle lufthavne i USA - du kan til gengæld ikke forberede dig på priserne. Og står du og skal afsted, er du nødt til at leje der, hvor du har valgt at tage hen. I nogle lufthavne er der mange operatører, mens der i andre er få.

Gør du derimod sidstnævnte, som jeg anbefaler, har du flere valgmuligheder. Du kan bruge rentalcars.com for at få et overblik blandt de amerikanske udbydere, eller du kan vælge en dansk formidler såsom FDM.dk eller et af de mange danske rejsebureauer.

Prissammenligning eller én leverandør?

Indledningsvist brugte jeg laaaang tid på Rentalcars.com (annoncelink), og jeg fandt faktisk også et par gode tilbud. Inden jeg bookede, snakkede jeg dog med en god ven, som fortalte mig, at de havde fået en skarp pris hos FDM.

Nu er jeg jo typen, der ikke rigtig stoler på amerikanske selskaber - især ikke når det kommer til biludlejning. De forsøger altid at prakke dig en hulens masse på, når du kommer for at hente din bil. Ofte en masse, du aldrig får brug for, fordi du allerede er dækket ind - det fortæller de dig bare ikke. Derfor var det befriende at få mulighed for at leje gennem et dansk selskab, så vi slap for eventuelt bøvl, hvis der skulle blive noget.

Ret skal dog være ret: Jeg har aldrig haft bøvl med et udlejningsfirma endnu. Det er mere princippet.

Vælg din bil efter behov - ikke ego

Vi kontaktede FDM og kiggede på deres udvalg og endte med at finde en bil hos dem. Faktisk kunne vi leje den i længere tid med bedre forsikring for mindre, end hvis vi skulle give hos forhandleren eller gennem Rentalcars. Det er sjældent, det sker, men leder du efter en udlejningsbil, kan du jo kigge begge steder for en sikkerheds skyld.

Valget faldt på en firhjulstrækker, da vi jo skulle køre i bjerge (Rocky Mountains). Og så er det rart at sidde højt. Vi fandt dog ud af, at alle sidder højt i USA, så en firhjulstrækker var bare normalen. Havde vi valgt en lidt mere "lækker" bil, havde vi ikke kunnet se noget på vejen.

Vi endte med "kun" at betale omkring 5.500 kroner med forsikring und alles for 23 dages leje af en Ford Escape (stor firhjulstrækker) eller tilsvarende med afhentning og returnering i Seattle, hvor vi fløj til og fra.

Ud over en god pris, er det også rart at have booket gennem en dansk virksomhed. Det giver bare lidt mere ro i maven efter min mening.

Da vi kom til afhentningsstedet fik vi faktisk vores Ford Escape, men var så dumme at spørge efter en anden, da der manglede et bagagerumsdækken (ret vigtigt, når man flere gange vil lade bilen stå med bagagen synlig uden selvsamme. Lad os bare sige, at vi skulle have holdt fast i Forden (du kan læse alt om billeje-farcen her.

Roadtrip til USA og Canada: Dodge Journey GT V6
Roadtrip i USA og Canada: Madpakker i bilen

Økonomi på rejsen

Det er klart, at det ikke er gratis at køre rundt i USA og Canada i næsten en måned. Ud over faste udgifter (hvis du booker på forhånd) som flybilletter, billeje og logi, kommer der mad, benzin, forlystelser/ture/entrebilletter, lommepenge og så videre. Og på 3-4 uger kan budgettet hurtigt skride, hvis du ikke holder styr på det hele.

Derfor er det en god ide at gøre sig nogle tanker om, hvor meget tingene koster, så du kan lægge penge fra til eksempelvis mad etc.

Inddel dit budget

Vi startede med at inddele vores budget i nogle forskellige poster; transport, mad, logi, ture og diverse (se mere nedenfor). Dem kan du så vælge at dele yderligere op, hvis du ønsker det. For at se på, hvad en roadtrip i USA og Canada koster for dig, vælger jeg at fortælle, hvor meget vi brugte først. Det giver dig en god ide om, hvad du kan forvente at skulle spare op. For jeg kan afsløre, at vi ramte vores planlagte budget (og ja, det gjorde mig faktisk ret stolt).

Vores tur til USA og Canada endte med at koste os omkring 65.000 kroner i alt (for 24 dage). Eller 32.500 kroner per person for to personer. Havde vi været 3-4 personer, kunne vi måske have sparet lidt på logi og transport, hvor den største udgift var. Men fordi vi var ret bevidste om, hvad vi gerne ville bruge penge på (og hvad vi ikke ville), synes jeg ikke, vi kunne skære mere ind til benet.

Vores inddeling

Vores udgifter fordelte sig på:

  • Logi (hoteller etc.): 26.063,87 kroner (40% af de samlede udgifter)
  • Transport (herunder fly, bil, parkering og lignende): 21.493,36 kroner (33% af de samlede udgifter)
  • Mad/drikke: 10.636,24 kroner (16.5% af de samlede udgifter)
  • Ture/udflugter/entre: 5.366,63 kroner (8% af de samlede udgifter)
  • Diverse (ESTA, vaccinationer, diverse etc.): 1.073,05 kroner (ca. 2% af de samlede udgifter)

For en mere uddybende beskrivelse af vores økonomi, henviser jeg til mit indlæg om hvad en roadtrip i USA og Canada koster. Her beskriver jeg alle poster og rejsens samlede pris mere indgående.

Sammendrag
Guide: Sådan planlægger du en roadtrip i USA og Canada
Navn
Guide: Sådan planlægger du en roadtrip i USA og Canada
Beskrivelse
I dette indlæg beskriver jeg, hvordan vi planlagde vores roadtrip i USA og Canada. Planlægning af en roadtrip til USA og Canada kan godt trække tænder ud. Almindelige ferier er ret nemme at planlægge, mens det kræver mere arbejde at planlægge en lang roadtrip til USA og Canada.
Forfatter
Udgiver
ThomasMoberg.dk

Skriv et svar