Hjem » Har du brug for proteintilskud?

Proteintilskud er ofte i vælten, og denne gang er det MetroXpress, der har interviewet et par eksperter, som fortæller, at du skal stoppe med at drikke proteinpulver og spise proteinbarer.

Det er for så vidt en fin tanke – få istedet dit protein dækket gennem en almindelig kost – men baggrunden for det er, at de såkaldte eksperter mener, at størstedelen af den danske befolkning allerede får nok protein. Og det er da nok også rigtigt, at størstedelen af den trænende danske befolkning, får nok protein (i forhold til anbefalingerne), men jeg tvivler stærkt på, at Hr. og Fru Danmark får nok – det er i hvert fald ikke min erfaring som personlig træner.

Anbefalinger lyder på:

Sundhedsstyrelsen anbefaler raske voksne et dagligt indtag af protein på 10-20 E %, svarende til ca. 0,75 g protein/kg legemsvægt. Er man syg eller eliteidrætsudøver kan det daglige proteinbehov dog være væsentligt højere, og helt op til omkring 2 g/kg. Det er dog essentielt at pointere, at raske mennesker med et gennemsnitligt aktivitetsbehov ikke i længere perioder skal spise så meget protein, da det over tid vil kunne belaste nyrerne. Det er nemlig nyrerne, som skal filtrere affaldsstofferne fra den øgede proteinmængde ud af kroppen, og denne filtration vil blive sat på prøve, hvis ikke proteinerne kan udnyttes i kroppen. Det er nok særligt personer, som er disponerede for nyresygdom, der er i risikogruppen, men der er grund til at være opmærksom uanset familiær status. – Kilde: Sundhed.dk

Jeg har understreget afsnittet omkring nyresygdomme, da jeg endnu har tilgode at se at studie, der viser, at det er farligt for raske mennesker at indtage “store” mængder protein over længere tid. Det er ikke nødvendigt at fylde sig med 4-5-6 gram protein per kilogram kropsvægt, men det ser ikke umiddelbart ud til, at 2-3 gram skader.

Det var et sidespring: Tilbage til artiklen.

IMG_1038
BCAA – Branched Chain Amino Acids/Aminosyrer er et eksempel på et proteintilskud

MX skriver, at alt det protein vi indtager og ikke forbrænder, bliver omdannet til fedt, hvilket er rigtigt. Men det gør sig gældende for alt mad, vi indtager. Så en basse er altså ikke nødvendigvis sundere end en proteinshake. Til gengæld mætter protein mere end kulhydrater og fedt og har en højere termisk effekt (kroppen bruger simpelthen mere energi på at fordøje proteiner), hvilket er ret fordelagtigt, når man prøver at tabe sig. Men proteinshakes er stadig et dårligere valg end en kyllingefilet, da flydende kalorier mætter mindre end faste.

Og hvor vil jeg så hen med alt det her? Jo, nu skal du høre. Rådet om at undgå proteintilskud er som sådan fint – du kan være rigeligt dækket ind via kosten, men det er ikke min opfattelse, at de fleste personer i Danmark er det. Proteintilskud kan være en nem kilde til protein, hvis din kost i forvejen halter eller er på farten. Og det kræver mere protein at løfte tunge vægte flere gange i ugen, end det gør at køre på arbejde, køre hjem, spise aftensmad og se “Vild med dans”.

Samtidig er proteinshakes faktisk en utrolig kaloriet kilde til proteiner (én scoop valle/wheyprotein indeholder cirka 40 gram, svarende til 32 gram protein og 160 kalorier – og så er det billigt), så hvis du mangler proteiner, ser jeg ingen grund til at undgå tilskuddene. Du får med andre ord mange proteiner for dine kalorier. Skal du have tilsvarende protein gennem havregryn, som artiklen anbefaler, skal du have 250 gram havregryn, svarende til 900 kalorier – cirka det halve af en forholdsvis aktiv kvindes daglige indtag.

You do the math.

Kilde til artiklen: http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/23033431#MX

Du kan købe proteinpulver og BCAA i min shop her.

One comment

Skriv et svar