Forside » Hvilket udstyr til hjemmetræning skal jeg vælge?

Hvilket udstyr til hjemmetræning skal jeg vælge?

Hvilket udstyr til hjemmetræning skal jeg vælge?

Hvilket udstyr til hjemmetræning ville jeg købe, hvis jeg havde muligheden for at bruge et værelse til træning? Det har jeg valgt at fundere lidt over i nedenstående indlæg.

Lad os tage udgangspunkt i et 10-15 kvm. værelse, hvor jeg gerne vil kunne lave en basal træning + lidt cardio. Der er med andre ord ikke meget plads, og jeg tager højde for, at jeg ikke bare kan smadre løs (man skal jo passe på vægge og gulve). Jeg er altså klar over, at mine ønsker (og behov) nok varierer fra dine, men her er lidt inspiration til, hvordan jeg ville indrette et værelse dedikeret til træning i hjemmet - håber det kan bruges 🙂

Vægte

Selvfølgelig skal der være både håndvægte og en vægtstang (gerne flere af sidstnævnte, men træerne vokser jo ikke ind i himlen). En vægtstang (220cm Olympisk stang) + 200kg bumper plates som dette sæt burde være tilstrækkeligt til de fleste, men ellers kan du supplere op med ekstra bumper plates, hvis du er et bæst.

Olympisk vægtstang og bumper plates udstyr til hjemmetræning fitnessgruppen.dk
Kilde: Fitnessgruppen.dk

Til vægtsstangen skal du selvfølgelig have et rack. Mit valg er faldet på dette fra Peak, som er simpelt og kompakt. Du kommer selvfølgelig til at mangle en holder til dine skiver, så hvis det er et problem, skal du have fat i et half rack eller et power rack med indbygget holder til skiverne. Men altså, hvis plads og penge ikke var et problem, var valget nok faldet på dette power rack fra Powertec på grund af alsidigheden (her får du både dip-stativ og pull up-bar i samme ombæring) og smidt et par af dem her på - problem solved!

Håndvægtene skal enten være universale (så fylder de mindre; til gengæld kan de ikke blive voldsomt tunge) eller en 50 mm håndvægtsstang, som du selv fylder skiver på. Sidstnævnte er lidt mere bøvlet, men er både billigere og mere fleksibelt. Og hvis du træner selv, er det jo ligemeget, at du er nødt til at tage vægte af og på - du skal jo alligevel trække vejret i ny og næ.

Med en vægtstang og justerbare håndvægte kan du træne hele kroppen nemt og effektivt - endda på kort tid, hvis du anvender superset og lignende.

Til at låse skiverne på vægtstængerne ville jeg gå efter enten låseclips eller lock jaw. Sidstnævnte egner sig ikke til håndvægtene, da de fylder meget, men er til gengæld nemmere at sætte på en vægtstang  (hvis du har svage hænder). Jeg hælder til old school låseclips.

Cardio-udstyr til hjemmetræning

Ingen træning uden konditionstræning - eller cardio, som de fleste danskere efterhånden siger. Jeg har tidligere løbet et marathon, men jeg får ikke løbet så meget, som jeg gerne vil (firmafodbold ødelægger mig, så det er umuligt ), men havde jeg chancen, ville jeg faktisk ikke investere i et løbebånd af tre årsager; 1) Jeg hader at løbe på løbebånd, 2) de er smadret dyre, hvis de skal være ordentlige og 3) jeg foretrækker at løbe udenfor.

Udstyr til hjemmetræning the beast air bike fitnessgruppen.dk
Kilde: Fitnessgruppen.dk

I stedet for ville jeg nok vælge en airbike som denne. F*ck. Me. En airbike er djævlen selv. Jeg har aldrig prøvet noget så hårdt i mit liv. Tidligere brugte jeg den mest til intervaller (death wish anyone?), men har også fundet ud af, at den faktisk egner sig godt til længerevarende cardio. Og bonus: Fordi du buger både arme og ben, kan du ikke sidde med din telefon samtidig - ret godt, hvis du gerne vil bruge sociale medier mindre

Alternativt ville jeg vælge en romaskine (eksempelvis en Concept 2 - den kender du nok fra centret). Romaskinen er bare et nice redskab. Super undervurderet, super hård og svær at mestre - what's not to like? Samtidig er belastningen på led og sener meget mindre end ved løb eksempelvis, fordi du ikke lander på et hårdt underlagt (ingen impact). Bonus!

Det løse udstyr til hjemmetræning

For at kunne lave bænkpres, dumbbell rows og lignende skal du bruge en justerbar bænk som denne fra Finnlo. Den kan justeres både op og ned, så du kan lave incline- og decline-varianter, og så er den fint stabil til de flestes behov. Vælter du rundt, skal du nok spendere lidt flere penge, så du får en mere stabil variant.

Udstyr til hjemmetræning - Justerbar bænk fra Finnlo
Kilde: Fitnessgruppen.dk

En pull up-bar er også en nødvendighed i min verden. Pull ups er cool og alle vil gerne være gode til dem. En pull up-bar til dørkarmen som denne skulle efter sigende fungere op til 100 kg uden at smadre hele huset, men det skal undersøges nærmere. Ellers må man igang med slagboret (og der siger kæresten nok fra). Til dips ville jeg købe et dip-stativ til power racket fra Powertec. Alternativt kan man lede efter kombineret pull up- og dip-stativ, men de fylder ofte en del og har begrænsede brugsmuligheder. Alternativt laver man siddende skulderpres og handstand push ups udenfor i stedet for dips.

Måtter under bænke, stænger, til dødløft etc er også et must. Jeg er ikke sikker på, hvad der er nødvendigt, men disse "sportsbrikker" ser fine ud til formålet. Bare lad være med at smide +100kg ned på dit trægulv, selvom måtterne er på

Af løst udstyr som kan spice træningen op finder vi fat gripz. Træn dit greb/rekrutter flere muskelfibre i især underarmene, når du træner - og så føler jeg faktisk, at de kan være med til at skåne håndleddene lidt i bænkpres, så hvis du døjer med det, kunne fat gripz være en mulighed (istedet for wrist wraps, som blot maskerer problemet).

En foam roller kan være rar før og efter træning for at få masseret ømme områder lidt, men er ikke et must. Jeg har selv en, så derfor er den med på listen.

Opsummering

Investerer man i ovenstående behøver man, efter min mening, aldrig gå ned i et træningscenter. Jovist, du kan sagtens finde gode øvelser, du ikke kan lave, men med ovenstående kan du uden tvivle træne varieret resten af dit liv og få virkeligt gode resultater.

Jeg vil gerne tilføje, at jeg ikke har prøvet ovenstående udstyr - der er således ikke tale om deciderede anbefalinger, men eksempler på udstyr, jeg selv ville være på udkig efter, hvis jeg fik mulighed for at indrette et træningsrum.

Træning med resultater

Hvis du mangler inspiration til dit træningsprogram, ønsker mere struktur i træningen eller føler, du er kørt fast, tilbyder jeg online personlig træning både med og uden kostvejledning samtidig (læs mere her). Du kan iøvrigt få gratis inspiration til dit træningsprogram her.

Ps. Dette indlæg indeholder affiliate links

Skriv et svar