Forside » Instagrams nye algoritme er klar – sådan fungerer den

Instagrams nye algoritme er klar – sådan fungerer den

Instagram og Facebook har længe været nogle underlige fisk. Tilbage i tidernes morgen var det ret nemt at finde ud af, hvordan ens "feed" eller tidslinje fungerede: Alting kom i kronologisk rækkefølge. Men fordi Facebook og Instagram lever af reklameindtægter og af, at brugerne rent faktisk BRUGER Facebook og Instagram, bruger begge platforme algoritmer til at regne ud, hvad du gerne vil se.

Så hvis du studser over, hvorfor du aldrig får vist din mors blomster-billeder på Instagram, men altid får vist baby-billeder, kattevideoer og lækre damer/mænd, så skyldes det ganske enkelt, at Instagram/Facebook har regnet sig frem til, at det får dig til at bruge mere tid på platformen samt engagere dig mere. Because: Algoritmen!

Og nu opdaterer Instagram så sin algoritme igen - men hvad betyder det?

Hvad betyder Instagrams nye algoritme for dig?

Instagram bliver personlig i forhold til, hvad du kan lide

Hvis du følger præcis det samme som din veninde, vil du fremover (og tildels tidligere også) få vist noget forskelligt fra din veninde baseret på, hvordan du interagerer med de konti, du følger. Så selvom du måske følger Kim Kardashian, men aldrig liker eller kommenterer hendes opslag, så vil du få vist mindre af hende end din veninde, der altid kommenterer, vil. Ganske enkelt fordi Instagram tror, du faktisk ikke ønsker at se så meget fra Kim Kardashian som din veninde ønsker.

 

Kim Kardashian Instagram profile

Mere fra familie og venner

Instagram er ejet af Facebook (in case you haven\'t noticed), og Facebook har tidligere annonceret, at din Facebook-tidslinje vil blive præget mere af venner og familie frem for reklamer og \"ligegyldigheder\". Instagram har sagt, at dit feed skal bestå af op mod 90% indhold fra venner og familie (lad os håbe, din familie ikke er mega-irriterende og poster gamle babybilleder af dig).

Spørgsmålet er så bare, om Instagram definerer \"venner og familie\" ligesom du selv gør. Måske tror Instagram, at Mascha Vang er din familie? Men altså, hvis du synes hun er mere interessant end din bedste veninde og hendes nyfødte, så er det vel egentlig også fint nok? Råd til virksomheder og bloggere: Sørg for at jeres følgere \"elsker\" jer og interagerer med alt/det meste af jeres indhold - ellers forsvinder I ud af deres tilværelse.

Mascha Vang Instagram profile

Hvordan virker Instagrams nye algoritme så?

Instagrams algoritme fokuserer på tre hovedfaktorer, når den skal forudsige, hvad du helst vil se; interesse, aktualitet (de kalder det selv timeliness eller rettidighed) og forhold (til)

Interesse

Hvor interessant er det opslag, Instagram viser dig? Jo mere IG tror, du vil kunne lide et opslag, jo større er sandsynligheden for, at du vil få det vist. It's that simple. Denne baseres på din tidligere adfærd og kan bedst ses på din "udforsk" side. Det betyder samtidig, at bloggere, virksomheder og andre, som lever af likes etc. i højhere grad bør fokusere på engagerende indhold, da det vil få deres opslag ud til flere.

Instagram explore udforsk page instagrams nye algoritme
Eksempel på mit Instagram-feed: Jeg kan åbenbart lide fitness, humor og Holly (hun er nu også ret cute)

Aktualitet

Typisk journalistisk faktor: Hvor aktuelt er det opslag, du får sserveret? Med andre ord: Hvor lang tid siden blev det lagt op? Den nye algoritme burde prioritere aktuelle posts i højere grad end tidligere. For bloggere, virksomheder og deslige betyder det, at de i højere grad skal igang med at tænke over timingen (igen). Eller bare betale for at nå ud til flere - ligesom på Facebook (og "bare rolig"; IG skal nok blive en kopi af Facebook på det punkt).

Forhold

Hvad er dit forhold til den person/virksomhed, der poster? Hvis du kommenterer meget eller ofte bliver tagget på en persons opslag, viser du Instagram, at du har en tæt relation til vedkommende - måske endda i "familie og venner"-kategorien - så vil du helt automatisk få vist mere fra dem. Det er det samme, Facebook har gjort tidligere på året. For bloggere/virksomheder er det bare i tråd med punktet omkring interesse: Lav indhold, som dine følger liker, kommenterer eller tagger andre i - så er du nærmest i familie med dem.

Andre faktorer, der har betydning

Frekvens: Hvor ofte åbner du IG (jeg gør det selv alt for ofte for at være ærlig)? Hvis du åbner app'en ofte, får du et mere kronologisk feed, fordi IG ønsker at vise dig det nyeste. Er du en sjælden bruger af IG, vil IG udvælge indhold, som de tror, du vil kunne lide. Derudover bliver Du ikke straffet for at poste tre gange i streg - men overvej blot, om folk interagerer med dit indhold, hvis det kommer så hurtigt efter hinanden.

Følger: Hvis du følger en million profiler, har IG ret meget indhold at vælge mellem - så får du nok ikke vist alting. Måske du bør rydde lidt op? Eller bare mute nogle profiler for en stund (igen; ligesom på Facebook).

Brug: Linker ret godt til frekvens: Bruger du meget tid på IG, skal IG grave dybere efter indhold, så du vil få vist mere forskelligt indhold end de, der bruger kort tid dagligt (sidstnævnte vil i højere grad få "highlights).

Bliver mit Instagram-feed 100% kronologisk?

Oooog så kom vi tilbage til det med det kronologiske news-feed. Bliver Instagram kronologisk igen? Nej, desværre ikke. IG vil ikke gøre app'en mere "kompleks" (yeah right), men påpeger, at IG ikke skjuler noget i dit news-feed, så du vil se indhold fra alle du følger - hvis du scroller langt nok ned. I praksis betyder det bare, at det nok bliver endnu sværere for virksomheder og bloggere at nå bredt ud, fordi IG vægter familie og venner højere. Og i sidste ende betyder det nok, at IG bliver ligesom Facebook: Der skal penge på bordet, hvis du, som virksomhed, vil nå ud til folk - medmindre du laver indhold, som brugerne interagerer med.

Samtidig har IG antydet, at videoerne ikke længere kommer til at ranke højere end billeder - nu fokuseres der på de ovenstående faktorer, selvom IG tidligere har favoriseret videoerne en smule.

Det var en lille gennemgang af Instagrams nye algoritme. Der tages forbehold for, at IG piller og ændrer diverse aspekter, men du kan hele tiden blive opdateret hos Instagram selv her.

One comment

Skriv et svar