Hjem » Kaffe som pre-workout

koffein i kaffe

Hvorfor er kaffe godt før træning – og knap så godt bagefter?

Mens jeg får en kop kaffe med kokosolie, kan vi da lige genopfriske, hvorfor kaffe er så godt før træning (og generelt). Flere studier har gennem tiden vist, at koffein kan øge fedtforbrændingen under træning, øge motivationen og ens arbejdskapacitet (1). Det er noget, vi godt kan lide. Men hvorfor skal man så undgå det efterfølgende?

Koffein øger frigivelsen af hormonet cortisol, som er et stresshormon. Det er et hormon, som vi gerne ser udskilt om morgenen og før træning (og hvis vi kommer ud for en livstruende begivenhed – fight or flight-responset, som mange har hørt om), men derudover vil vi gerne undgå det. Det vil vi blandt andet, fordi det øger kroppens restitutionstid. Efter træning vil vi gøre alt, hvad vi kan for at fjerne alle de biprodukter fra træning, der forekommer (stress,affaldsstoffer etc.). Hvis cortisol forbliver højt efter træning, får vi ikke fjernet affaldsstoffer, vi får ikke opbygget det nedbrudte væv nær så hurtigt, restitutionstiden øges og du vil føle dig træt i længere tid.

Som sagt er koffeinindtagelse forbundet med frigivelsen af cortisol og forekomsten af koffein i kroppen sænker forbrændingen/metaboliseringen af cortisol. For at undgå dette, kan du gøre som følger:

  • Drik kaffe før træning. Det øger dit fokus og din arbejdskapacitet. Samtidig øger det fedtforbrændingen under træning. Efter træning kan det være gavnligt at indtage 2.000 mg C-vitamin, som er blevet påvist kan hjælpe med at fjerne det overskydende koffein og cortisol (2).
  • Hvis du absolut vil have noget varmt at drikke efter træning, kan grøn the “varmt” anbefales (høhø). Grøn the indeholder mange antioxidanter og kan fremskynde restitutionen. Samtidig øger det ikke cortisol i samme grad som kaffe.

Kilder

1) NCBI

2) Examine.com

 

Skriv et svar