Hjem » Kanel – hvad skal du vælge?

kanel-snegl
Uhhmmm, vil du ikke gerne spise sådan en uden at være bange for at DØ? Kilde: Kvalimad.dk

Og straks tænker du: “Er der forskel på kanel?”. Og ja, det er der. Det var blandt andet derfor, at danskernes elskede kanelsnegle var på vej til at blive ulovliggjorte i EU. Der findes fire overordnede typer af kanel, og det er ikke dem alle, vi kan tåle at indtage i lige store mængder. Og synderen midt i det hele er kumarin.

Typer af kanel

Kumarin er giftigt for leveren og nyrerne og det kan forårsage kræft – og så er det tilfældigvis til stede i forholdsvis store mængder i kassiakanel, som er den billige, standardkanel, de fleste køber. Fødevarestyrelsen anbefaler, at en voksen person på 60 kilo maks indtager 2 gram kassiakanel dagligt, mens et barn på 15 kg maks må indtage 0,5 gram. Det svarer til henholdsvis en halv teskefuld og 1/8 teskefuld – altså meget mindre, end vi er vant til at smide på vores risengrød (det var derfor, kanelsneglene var ved at blive gjort forbudte – mængden af kassiakanel kan hurtigt overstige 2 gram).

Men må du så slet ikke spise kanel? Selvfølgelig må du det. Svaret på alle dine spørgsmål er ægte kanel – også kendt som ceylonkanel. Det koster en del mere end kassiakanel, men lad os nu være fornuftige: Hvor mange har et kæmpe forbrug af kanel, så det reelt har en betydning (jeg bruger alt for meget, men jeg er også lidt sær)?

Ceylonkanel indeholder nærmest ingen kumarin, så det kan du roligt øse ud over din risengrød. Og så er der flere studier, der peger på, at kanel er gunstigt for din insulinfølsomhed og dine cellers evne til at anvende glucose. Derudover peger studier også i retning af, at det kan reducere dit blodsukker i fastende tilstand samt dine kolesteroltal – rimeligt imponerende.

Ceylonkanel kommer fra Sri Lanka, så hvis du falder over kanel fra eksempelvis Saigon eller Indonesien, er der tale om kassiakanel.

kanel-snegl
Uhhmmm, vil du ikke gerne spise sådan en uden at være bange for at DØ?
Kilde: Kvalimad.dk

Take away

Long story short: Hold dig fra kassiakanel og køb i stedet ceylonkanel. Så undgår du kumarinforgiftning og kan spise din risengrød med god samvittighed, mens din insulinfølsomhed forbedres. Win-win.

Hvad kan jeg bruge det til i madlavningen?

Og hvis du nu tænker, at kanel ikke kan bruges til ret meget, så har jeg tre konkrete måder, hvor jeg selv bruger det.

  1. Sammen med varme ris og blåbær – blandt det hele godt sammen og nyd det (Tak til Peter Bendtsen for den)
  2. Sammen med hytteost og stevia – det minder en smule om risengrød
  3. Ovenpå havregryn/havregrød sammen med lidt chokolade-proteinpulver

Kilder

Skriv et svar