Hjem » Koffein ødelægger nattesøvnen – men hjælper mod jetlag?

koffein i kaffe

Du ved det godt. Den kop kaffe, du sidder og nyder, mens du ser det nyeste afsnit af “Nynne”, kommer til at påvirke din søvn (og tissetrang). Du har svært ved at falde til ro, selvom kroppen er træt. Hvorfor? Fordi koffein påvirker kroppens evne til at producere melatonin. Melatonin er en slags signal til din krop om, at nu er det ved at være tid til at sove, hvorfor du bliver søvnig. Så når vi ikke producerer tilstrækkelige mængder af det, har vi svært ved at sove.

Et nyt studium fra Science Translational Medicine har undersøgt koffeinens effekt på døgnrytmen og sammenlignet koffeins effekt med blåt/lyst lys (fra telefoner, computere, iPads etc.). Det er allerede bevist, at blåt lys påvirker vores evne til at producere melatonin negativt.

shutterstock_111999368

Individerne, som medvirkede i forsøget, fik en koffeinpille tre timer før sengetid (dosen svarede til en dobbelt espresso), og forsøget viste, koffein påvirkede døgnrytmen med omkring 40 minutter (så kroppen faldt til ro 40 minutter senere end ellers). De forsøgspersoner, som blev udsat for både blåt lys og koffein oplevede en forsinkelse på hele 105 minutter sammenlignet med gruppen, der sad i svag belysning og fik koffeinfri kaffe.

Long story short: En kop kaffe før sengetid sammen med lidt Instagram og Facebook på mobilen, kan skubbe dit interne ur med gennemsnitlig 105 minutter.

Men kan man så bruge dette faktum til noget positivt? Ja, det tyder det faktisk på. For timer du dit kaffeindtag ordentligt efter en lang flyvetur, hvor din døgnrytme bliver påvirket, kan koffeinen potentielt hjælpe med at tilpasse din døgnrytme til den nye tidszone – det er da smart. Samtidig spekulerer forskerne i, om det kan hjælpe skifteholds-arbejdere, der ofte kan have svært ved at tilpasse sig nye skiftehold (tænk natarbejde etc.)

Take away

Drop kaffen og de elektroniske apparater op mod tre timer før sengetid, hvis du vil være sikker på ikke at påvirke din døgnrytme. Vil du derimod påvirke din døgnrytme efter en længere flyvetur eller efter natarbejde eller lignende, kan kaffe måske være løsning.

Kilde: Science Translational Medicine

Dette indlæg indeholder affialiate-links.

Skriv et svar