Hjem » Kom sikkert gennem julen

Vi kender det nok allesammen: Julen er over os, og så kommer kiloene snigende. I dette indlæg vil jeg give dig gode råd til, hvordan du undgår netop dette, så du ikke behøver ligge og græde 1. december og tænke på, hvor hårdt der nu skal trænes og, hvor lidt du nu skal spise for at smide de fem kilo, du tog på i december. Det er lige nemlig super simpelt.

Hold fast i dine træningsrutiner 

Medmindre de er lort. Så skal du ændre dem nu. Hvad vil det nu sige? Det vil sige, at hvis du dyrker en eller anden form for motion (jeg skal jo helgardere mig), så fortsæt med det. Stop dit bavl med, at det er mørkt og koldt og Prins Henrik jagter dig med en ragekniv, hvis du går uden for døren. December udgør 1/12 af året og er ikke et carte blanche til at få siddesår i sofaen. Det er desuden koldt og mørkt i 4-6 måneder hvert år, så det ville indskrænke vores fysiske formåen i ret høj grad, hvis denne var dikteret af vejret.

Lad være med at spise som et barn

Livet er ikke én stor børnefødselsdag, og derfor skal du tage dig sammen. Du skal ikke spise chokolade hver morgen. For Christs sake – chokolade til morgenmad – du kan godt selv se det, ikke? Når det så er sagt, så er det ikke de 10 gram chokolade dagligt, der får dig til at tage fem kilo på i løbet af julen, så hvis det virkelig er vigtigt for dig med en chokoladejulekalender, så gør det.

Vælger du at spise æbleskiver, kage, pebernødder og konfekt dagligt, risikerer du hurtigt at øge dit daglige energiindtag, og så tager du altså på, medmindre du begynder at blive ekstra aktiv (og det sker jo sjældent i december jævnfør ovenstående). 100 gram slik eller lignende ekstra om dagen i forhold til din november, vil resultere i en vægtøgning på cirka 2,4 kilo, når du rammer den 24. december forudsat, at du ikke ændrer dine trænings- og daglige rutiner.

Men betyder det, at du skal undgå alt “det lækre”? Nej, det er helt op til dig selv. Men i stedet for at have slik fremme konstant eller tømme skålen to gange om dagen, slikke tallerknen efter 10 æbleskiver eller lave tredobbelt portion konfekt, kan du jo prøve at styre dig lidt? Måske nøjes med tre æbleskiver med marmelade eller flormelis og fylde lidt mindre i slikskålen, så du ikke downer to hele poser Matadormix. Slik og søde sager smager jo ikke dårligere af, at du ikke får et halvt kilo.

Det handler om balance

Det løber mig koldt ned af ryggen, når jeg læser den overskrift. Men det er et buzzword. Alle elsker balance. Men dette afsnit handler faktisk mere om, hvordan jeg mener, du bør gribe hele december an.

Hvis du spiser fornuftigt (og jeg gider næsten ikke forklare, hvad det er, for så skal der nok komme et par guruer og sige mig imod) 80-90% af tiden, levner du også plads til de søde ting, til udskejelserne og til de ting, som måske giver dig lidt ekstra kolorit på tilværelsen. Du behøver med andre ord ikke undvære alt dette. Men hvis du aldrig spiser grøntsager og generelt lever af Chocos med mælk og rugbrød med leverpostej – og samtidig hamrer slik ind hele december – så har du intet belæg for at brokke dig, når “regningen” kommer den 1. januar.

Det er ikke en menneskeret at spise slik, så bliv ikke fornærmet over ovenstående. Alle kan få plads til at spise det, de synes er lækkert i moderate mængder – hvis de har grundlaget i orden. Og grundlaget er ikke havregryn med sukker og franskbrød med pålægschokolade.

God Jul.

Skriv et svar