Hjem » Kom sikkert gennem sommeren

Det er det samme hvert år: Ens diæt er lige startet eller næsten afsluttet, og så bliver det sommer ud af ingenting. Grillen bliver tændt og alt ens hårde arbejde forsvinder i et inferno af frankfurtere, dårlig ketchup og brankede bøffer.

Men sådan behøver det ikke være. I denne artikel giver jeg dig mine bedste råd til at navigere sikkert gennem sommeren uden at gå glip af hverken grillaftener eller sociale arrangementer – men du skal til gengæld selv gøre en indsats for det.

Husk at være social

Først og fremmest er det vigtigt, at du husker at være social. Hvis du først begynder at sige nej til sociale arrangementer på grund af din diæt, har du allerede fastslået, at din diæt ikke er holdbar. Hvis du isolerer dig selv vil diæten bare føles endnu mere hård og ubarmhjertig – og noget nær umulig at overholde. Ja, de fleste sociale events indebærer grill eller alkohol, men det betyder ikke, at du ikke kan holde din diæt, når du er afsted. Men hvordan?

Balance

Det er en kliche, at livet handler om balance, men det er ikke desto mindre rigtigt: En balance mellem fornuft og fornøjelse (som egentlig ikke burde være hinandens modsatte, men som for nogle bliver opfattet sådan). Rigtig mange mennesker har en “alt eller intet”-holdning til mad, herunder eksempelvis grillfester, fødselsdage etc., men sådan behøver det ikke være. Livet er ikke så sort hvidt, at det er 100 % diæt eller 100 % “spis-alt-hvad-du-kan” – det kan også være et sted midt imellem. Hvis du slipper denne alt eller intet-attitude, vil du finde ud af, at det bliver meget nemmere at træffe sunde og fornuftige valg uden at gå glip af noget.

Jeg snakker med rigtig mange, som netop har denne attitude, og som er bange for at gå glip af alt det sjove, hvis de er på diæt. Især i Danmark, hvor sommeren er ret kort, er folk angste for at gå glip af noget i den korte periode, hvor det er muligt at foretage sig noget udenfor uden at få forfrysninger eller skyttegravsfødder. Men det er altså muligt at nyde livet, selvom man er på diæt. Og jo før du indser dette, jo bedre. For vælger du at udskyde dine mål i forhold til vægt og/eller træning for at gå “all in” på sommeren, risikerer du at det, du allerede har opnået, måske også forsvinder (Red.: Du tager den tabte vægt på eksempelvis), fordi du giver den lidt for meget gas i løbet af sommeren – og så er udgangspunktet endnu værre end tidligere.

Hvis du sørger for at være forudseende og ændrer hele dit mind set omkring diæt (og til dels sociale arrangementer), kan du sagtens være social og nyde sommeren og stadig nå dine mål.

Learn-to-Barbecue-Itch-List-Bucket-List
Kilde: Donaghadeegolfclub.com

Vær fleksibel

Det er klart, at der er nogle fødevarer, som er mere “lødige” under en diæt end andre. En grillpølse på 100 gram (her tænker jeg en standard furter fra Steff Houlberg) er eksempelvis et elendigt kødvalg sammenlignet med en god steak, et kyllingebryst eller en steg. Fedtindholdet er enormt og kødindholdet er faretruende lavt. Men da rigtig mange af jer (jeg er ikke en grillpølse-kind-of-guy) elsker grillpølser, kan det jo være en ide at give plads til dem i diæten. Så hvis du ved, at du skal til grillaften og gerne vil have et stykke kød + en pølse, jamen så kan du jo vælge at skære lidt ned på eksempelvis dine mellemmåltider i løbet af dagen (eller over to dage). Kroppen regner ikke i 24 timers cyklusser, så hvorfor skal du? Spiser du lidt for meget den ene dag, kan du kompensere ved at nedjustere dit indtag i løbet af dagen og dagen efter (eller måske bare de følgende dage) og så tilbage til normal kost. Alternativt giver du afkast på grillpølsen, men spiser dig mæt i et godt stykke kød, salat og grøntsager ad libitum og et par stykker! hvidløgsflutes (man behøver jo altså ikke køre et halvt flute ned selv).

Tænk alternativer

Grøntsager: Fyld dig med grøntsager. Ingen er nogensinde blevet fede af at spise grøntsager – især ikke de grønne og de grove. Og edemame-bønner er forresten ikke grøntsager, men en bælgfrugt fyldt med soja, så hold dig fra dem (i større mængder i hvert fald).

Vælg BBQ-sauce og dressinger etc. med et lavt sukker-indhold (eller med intet sukker). Lad være med at vælge “light”-produkter, da de typisk bare er fyldt med sukker i stedet for fedt, men kig på varedeklarationen; er sukker blandt de tre første ingredienser, bør du vælge et andet produkt. Du kan også vælge at lave dine egne BBQ-marinader/saucer – så kan du i hvert fald være sikker på, at den er sukkerfri 🙂

Burgere: I stedet for en hel bolle, kan du nøjes med underdelen (eller overdelen, men det er bare super underligt at have bøffen som underdel) og så ellers smide salat, ost etc. på efter behag. Så sparer du en smule på brødkontoen der.

Vælg hele stykker kød i stedet for grillpølserne – sidstnævnte er nærmest ikke kød.

Fravælg desserten og/eller lad være med at gå “all in”: Når jeg griller med familie og bekendte, virker det ofte som om, at det er deres sidste måltid nogensinde. Der er kød nok til en hel hær. 1-2 hvidløgsflutes per mand og rigelig med dessert efterfølgende – selvom det er en almindelig hverdagsaften. Drop buffet-mentaliteten til grillaftener og grill i stedet dét, I har brug for (måske 10-20 % mere, men lad være at lave to kilo kød, hvis I er to mand) – på den måde skal I hverken smide mad ud eller proppe jer, til I revner.

 

Planlægning

Du ved det garanteret allerede et par dage før du skal til fest, hvilket giver dig mulighed for at planlægge. Planlæg dagens kost, så du får lidt mindre end normalt og dermed kan spise lidt mere om aftenen med god samvittighed (især hvis du er en af dem, som _altid_ spiser mere til sociale arrangementer, selvom du egentlig gerne ville lade være – du kan lige så godt være forudseende). Måske gøre det samme dagen efter. Her kan du også spørge værten, hvad der er på menuen, så du på den måde har en ide om, hvad du får at spise i løbet af aftenen, så du kan forberede dig lidt på, hvordan du bedst tackler din diæt uden at gå på kompromis med det sociale (og uden at medbringe Tupperware-bøtter én masse).

Tag dig sammen

I bund og grund kan du jo også bare tage dig sammen. Du bliver nødt til at lære at håndtere skuffelsen over, at du ikke kan blæse og have mel i munden. Sagt med andre ord: Hvis du forsøger at tabe dig, kan du ikke grille syv aftener i ugen, æde dig halvt fordærvet i soft ice og få lørdagsslik hver uge. Bare fordi solen skinner og du er ude og spise, behøver du ikke gå amok og spise, som var det din sidste nadver. At være social handler ikke om mad, men om de mennesker, du er sammen med (så pak din telefon væk). Husk på, at en diæt ikke er en “alt-eller-intet” fase. Hold dig diæten, når du kan og træf de fornuftige valg, når du står ved en skillevej. Gør du det 80-90 % af tiden, skal du nok nå dine mål, selvom der er afstikkere i form af en furter med brød. Og når du endelig foretager en afstikker: Nyd det i stedet for at få dårlig samvittighed – ellers kunne du ligeså godt have ladet være.

Skriv et svar