Hjem » Mere vrøvl fra Fitnes World

Træning og kost er i sandhed en videnskab. Og videnskab er, for langt størstedelen af befolkningen, uforståeligt og kedeligt. Det er blandt andet derfor, jeg mener, Fitness World har et ansvar på deres hjemmeside, i deres magasin og i deres centre, når de forsøger at lære os om træning og livsstilsændringer.

Desværre varierer deres artikler helt uhyrligt meget i kvalitet. Jeg har tidligere kigget på træningsråd fra Fitness World, men denne gang kaster jeg over “artiklen” Sådan taber du dig af styrketræning”, der langt hen ad vejen er ganske fin og letfordøjelig, men som desværre modsiger sig selv til sidst. So close.

Det indledende budskab

To kvinder med samme vægt kan have forskellig forbrænding – det afhænger af deres muskelmasse. Derfor er det vigtigt at træne med vægte, da det øger muskelmassen. Artiklen anbefaler en kombination af vægt- og konditionstræning. Så vidt så godt.

Skribenten påpeger også, at man bør træne flerledsøvelser. Og så går det ned af begge.

Funktionel træning, BodyFit og andet gøgl

Skribenten anbefaler “funktionel” træning. I hendes optik er det træning, der rammer så meget af kroppen som muligt. Og så hiver hun da lige BodyFit, CrossTraining (er det CrossFit på Fitness World’sk?) og KettleCross ind. Her snakker vi, måske med undtagelse af CrossFit, om holdtræning, hvor du laver tusindvis af gentagelser med en vægt, der i bedste fald stimulerer uendeligt lidt muskelvækst. Og vi har lige fastslået, at øget muskelmasse = øget forbrænding.

Hvorfor så anbefale træning, der ikke stimulerer vækst af muskelmasse? Genialt.

Der bliver rådet bod på det, da der senere anbefales at træne med vægte, man kun kan tage 10-12 gange (hvis man vælger ikke at gøre brug af Fitness Worlds tilbud om holdtræning) – et utroligt godt råd. Bare ærgerligt man lige inden har pushet nogle elendige alternativer til “kunden”.

Opsummering

Artiklen har nogle rigtig gode pointer, som mange kunne lære af. Det er bare ærgerligt, at budskabet bliver tvetydig og forplumres af økonomiske interesser (ved at nævne holdtræning der på ingen måde opfylder kravene for muskelvækst). Og før I siger: “Jamen jeg er virkelig øm efter Stram op eller Mave/balle/lår, så det må da virke!”, så bare: Nej. Bare nej. Ømhed er ikke en indikator for, at man har gjort noget rigtigt. Nogensinde prøvet at vælte på cykel? Det bliver man pænt øm af. Spøg til side. Jeg kan gøre jer alle usandsynligt ømme via vægttræning, men det er ikke ensbetydende med, at I vokser af det.

I forhold til “funktionel træning” vil jeg slå et slag for denne artikel (som jeg sjovt nok selv har skrevet).

Kilde: http://www.fitnessworld.dk/inspiration/guide-til-styrketraening/saadan-taber-du-dig-af-styrketraening

Skriv et svar