Hjem » Probiotika

Take aways

Indtag probiotika (og prebiotika), da det lader til at forbedre din generelle sundhed, din forbrænding, dit immunforsvar, fordøjelse og kropskomposition (det er altså ret mange gode effekter). Desuden hjælper det kroppen med at optage de næringsstoffer, du indtager, så hvis det ikke fungerer optimalt, hvordan vil du så tabe dig eller opbygge lean muskelmasse?

Hvis du indtager det gennem mad, skal du have 1-2 portioner af fødevarer med mange probiotiske bakterier, hvilket kan være lidt besværligt. Det nemmeste er klart at indtage det som et tilskud, så du er sikker på at få nok. Vælg probiotika med +8-12 milliarder levende bakterier (ved produktets udløbsdato) og gerne flere. Det mest optimale ville være at tjekke, hvilke bakteriekulturer, du mangler, men vil du ikke bruge pengene på det, anbefaler jeg et bredspektret tilskud som eksempelvis Udo’s Choice Super 8.

Gå derudover efter 2-3 portioner prebiotiske fødevarer dagligt (burde være ret nemt).

En lille ’side note’ er, at du faktisk godt kan få det lidt værre i starten, når du begynder at indtage probiotika. Det skyldes, at bakterierne frigiver afgiver giftstoffer (det er ikke farligt, og det går over).

Hvis du tager medicin for dit immunforsvar, har AIDS eller modtager kemoterapi (eller i det hele taget er indlagt), skal du konsultere din læge, før du begynder at indtage probiotika.

Hvis du vil vide mere om probiotikas ‘historie’ og få endnu mere viden om emnet, kan jeg varmt anbefale Precision Nutrition (kilden står nedenfor), som ovenstående også er inspireret af.

Kilde: Precision Nutrition

Skriv et svar