Forside » Proteinpulver – Har du brug for det?

Proteinpulver – Har du brug for det?

Læsetid cirka 7 minutter

Proteinpulver er et buzzword i de danske træningscentre - ja, faktisk bare i Danmark generelt. Det er populært for sportsudøvere, men også hos Hr. og Fru Danmark, der sikkert har en pose eller to stående, fordi "det skulle være sundt".

Der findes utallige producenter af pulveret - både danske og udenlandske - og er du bare på udkig efter et godt mærke, anbefaler jeg dig at scrolle ned i bunden af dette indlæg, hvor jeg kommer med mine egne anbefalinger.

Men hvad er proteinpulver, hvad gør det, og hvad skal du gå efter? Lad os hurtigt gennemgå det vigtigste.

Hvad er proteinpulver?

Proteinpulver kan groft sagt deles op i to typer: Valle/whey og kasein/casein. Sidstnævnte optages over længere tid en whey og skulle derfor være velegnet at indtage før sengetid.. Det vil jeg dog ikke beskæftige mig med i dette indlæg. I stedet kigger vi på whey proteinpulver.

Whey, eller valle, er et biprodukt fra osteproduktion. Det er derfor et biprodukt fra mælk. Så når dine forældre, gode venner eller kolleger påstår, det er unaturligt at fylde sig med pulver, alt i mens de får sig en cafe latte til deres ostemad, kan du stikke hende en kindhest og påpege ovenstående.

Fordi whey er et biprodukt fra mælk, er der laktose i, så hvis du er laktose-intolerant, kan der være nogle gener forbundet med indtag. Med streg under kan. Jeg har flere bekendte, som er laktoseintolerante, men fint tåler whey - det afhænger derfor af den enkelte. Er du usikker, kan du gå efter udgaver uden laktose (Bodylabs Whey 100 ISO Pure har eksempelvis et lavere laktoseindhold).

Proteinpulver

Hvor vigtigt er proteiner?

Whey indeholder en god portion aminosyrer, som er essentielle for proteinsyntesen i kroppen. Proteinsyntesen er blandt andet afgørende for muskelopbygning. Derfor kan det være en god ide at indtage proteinpulver, hvis du træner for at opbygge muskler, men det afhænger i høj grad af din øvrige kost. Læg mærke til at whey er et kosttilskud og bør efter min mening ikke være en kosterstatning.

Jeg vil ikke komme med anbefalinger i forhold til, hvor mange proteiner du bør indtage, da jeg ikke er kostvejleder. En tommelfingerregel siger mellem 1.5-2.5 gram protein per kilogram kropsvægt (ikke proteinpulver, men bare protein). Det gælder alt protein; om det er fra mælk, proteinpulver, kylling eller fisk gør mindre (selvom der er forskel på de forskellige fødevarer).

Får du derfor for lidt protein i løbet af dagen, kan det reducere det udbytte, du ellers ville få af din vægttræning. Er det tilfældet, bør du se på din kost først og fremmest, men her kan proteinpulver være et godt supplement til din kost.

Hvem kan få gavn af proteinpulver?

Det er farligt at svare på, hvem der kan få gavn af at indtage proteinpulver, men svaret er, at de fleste personer, der er meget aktive, nok kan få gavn af det. De fleste indtager det lige efter styrketræning sammen med en kulhydratkilde, fordi det er nem vej til proteiner efter træning, men det er tidligere blevet påvist, at det ikke er nødvendigt med proteiner og kulhydrater lige efter træning. Du kan altså godt vente, men derfor kan det stadig være rart at indtage det af flere årsager; 1) Du kan være sulten efter træning og 2) du får I forvejen ikke mange proteiner i sin kost, hvorfor proteinpulver kan være en let vej til 20-40 gram ekstra.

Igen er det vigtigt at bemærke, at proteinbehovet er forskelligt fra person til person og afhænger også af, hvilken sport du dyrker. Men lad os som udgangspunkt antage, at du løfter vægte - så stiger dit proteinbehov.

Sørg for at spise en god kost, hvor du får godt med proteiner, gode kulhydrater og gode fedtkilder (fedt er på ingen måde usundt) og så kan du supplere med proteinpulver efter træning, hvis du lyster, eller når du eksempelvis er på farten og ikke lige har mad ved hånden. Lad det dog aldrig erstatte måltider.

Får du for lidt protein i løbet af dagen, kan det også anbefales at putte proteinpulver i skyr som en lille snack eller blande det i den mælk, du hælder ud over dine havregryn. Forestil dig kakao på havregryn - lækkert.

Ellers kan du tilføje det til smoothies eller shakes - der er efterhånden så mange smage, at det på ingen måde "farver" eller ødelægger smagen i eksempelvis en bær-smoothie.

Proteinpulver og vægttab

Forsøger du at tabe dig, er det en god idé at spise mere protein generelt. Protein mætter mere end fedt og kulhydrater og har en højere FIT-værdi (den mængde energi, altså kalorier, kroppen skal bruge i forbindelse med et måltid). FIT-værdien for proteiner er cirka 30%, 5% for kulhydrat og omkring 1% for fedt (ikke den bedste kilde, men stadig en kilde). Det vil sige, at kroppen bruger flere kalorier, når du spiser mange proteiner, end hvis du spiser mange kulhydrater. Lad dog være med at skære kulhydraterne fuldstændigt fra, men overvej om det var en ide at spise lidt mere kød?

Husk dog på, at du kun taber dig, hvis du indtager færre kalorier, end du forbrænder.

Hvad skal du se efter?

Som nævnt er der flere forskellige typer af proteinpulver, men vi holder os til whey/valle i dette tilfælde. Gå efter et produkt, hvor indholdet af proteiner per 100 gram er højt. Bodylabs ligger på +70 gram per 100 gram, så gå efter det. Hop ikke i alle mulige salgstricks fra amerikanske producenter, bare fordi produkter hedder "Biceps explosion 2.0" eller "InstaGains" og lignende - ofte indeholder de færre proteiner per 100 gram, og så er der kun én, der bliver snydt.

Vælg eventuelt dansk og vælg et mærke med et højt indhold af proteiner - så er du godt dækket ind. Hvis du så samtidig kan lide smagen, er det jo bare godt.

Opsummering

Proteinpulver er et kosttilskud lavet på mælk. Det kan være en god ide at supplere med, hvis du har besvær med at dække dit proteinbehov gennem kosten, men du bør altid se på din kost og optimere den, før du begynder at indtage kosttilskud.

Snakker vi whey/valle-protein, mener jeg, du bør vælge et dansk mærke og et produkt med et højt indhold af protein per 100 gram (+70 gram).

Hvilket proteinpulver skal jeg vælge?

Nedenfor har jeg angivet de produkter, jeg har gode erfaringer med. Jeg anbefaler dem på baggrund af proteinindhold, smag og pris.

Klikker du på linket og foretager et køb, får jeg samtidig en lille procentdel af salget (på forhånd tak). Jeg har kun listet produkter, jeg selv bruger eller har brugt.

Bodylab Whey

Producent: Bodylab

Type: Whey / valle-protein

Proteinindhold per 100 gram: 70 gram

Kalorier per 100 gram: 390 kalorier

Pris: 169 kroner for 1.000 gram - ned til 125 kroner/kg (billigere, jo flere kilo du køber)

Købes her.

 

Bodyman Whey

Producent: Bodyman

Type: Whey / valle-protein

Proteinindhold per 100 gram: 66 gram

Kalorier per 100 gram: 360 kalorier

Pris: 159 kroner for 1.000 gram - ned til 120 kroner/kg (billigere, jo flere kilo du køber)

Købes her.

 

Bulkpowders Pure Whey Proteinpulver

Producent: Bulkpowders

Type: Whey / valle-protein

Proteinindhold per 100 gram: 80 gram

Kalorier per 100 gram: 402 kalorier

Pris: 169 kroner for 1.000 gram - ned til 150 kroner/kg (billigere, jo flere kilo du køber)

Købes her.

 

Viking Premium Whey

Producent: Viking

Type: Whey / valle-protein

Proteinindhold per 100 gram: 84 gram (i chokolade-varianten)

Kalorier per 100 gram: 389 kalorier

Pris: 249 kroner for 2.000 gram (124,50 kroner per kilo)

Købes her

 

Sammendrag
Proteinpulver - har du brug for det?
Navn
Proteinpulver - har du brug for det?
Beskrivelse
Har du brug for proteinpulver? I dette indlæg får du svar på, hvad proteinpulver er og gør, om du har brug for det og hvad du gå efter, når du køber det.
Forfatter
Udgiver
ThomasMoberg.dk

One comment

Skriv et svar