Hjem » Punch the clock

I tider med dalende motivation, manglende tid eller andre interesser, er der to typer hos det trænende folk; de, der aflyser træninger og bliver væk fra centret og de, som finder en vej rundt om den manglende motivation og tid eller de nye interesser, men stadig forfølger sidstnævnte.

Alle træninger behøver ikke ligne en montage fra Rocky eller scener fra ‘Pumping Iron’. Det er okay at være introvert, træne det nødvendige og så gå hjem.

Det vigtigste er, at få det gjort.

keep-calm-and-get-shit-done-13

‘Punch the clock’ (PTC) dækker over netop det.

PTC er i mine øjne de træninger, hvor du stempler ind (i centret), skifter tøj, laver det, du skal og stempler ud (tager hjem). Simple as that. Måske dropper du lidt prehab-/rehab-træning, afkorter opvarmningen eller dropper al snak mellem sæt og øvelser, så du kan nå hjem 30-60 minutter før tid, fordi kæresten altså gerne vil hygge, Vild med dans er blevet rykket frem eller du ganske enkelt ikke føler for at træne for tiden.

Men du får trænet. Ingen er nogensinde blevet gode til noget på grund af den træning, de ikke fik lavet. Jeg vil endda vove at påstå, at det er disse træninger, der adskiller de ’seriøse’ fra motionisterne.

Vedholdenhed betyder utroligt meget i alle livets facetter.

Det var en farlig masse ord om ret lidt. Pointen med indlægget er egentlig bare, at når andre ting presser på eller motivationen/lysten virker lidt fjern, er det fornuftigt at holde ved: Tag ned i centret, kør dit program igennem eller lav noget alternativt, men kom afsted. Ingen får resultater af at blive væk.

Sammenlign det med fodboldtræning i februar/marts: Det er pissekoldt, der sne og frost og ingen gider jo egentlig rigtigt. Alligevel dukker man op to gange i ugen, før blodige knæ, kolde kugler og stivfrosne fingre. Men man møder op.

Forskellen er så bare, at det er langt mere ‘ødelæggende’/dårligt for din træning, at droppe vægttræning frem for fodboldtræning (atrofi (muskelnedbrydning) indtræffer langt hurtigere, end din kondi forværres).

“Anyone can train hard when they feel like it. But the difference in results comes with the less-than-spectacular workouts – the ‘punch the clock’ workouts.” Alwyn Cosgrove.

Skriv et svar