Forside » Salt (og low carb-diæter) – Får du nok salt i varmen?

Salt (og low carb-diæter) – Får du nok salt i varmen?

Spis mindre salt. Det har været mantraet gennem årtier. Og det på trods af at undersøgelser ikke viser øget ‘sundhed’ ved et sænket indtag (se eksempelvis her) Måske gælder rådet for Hr. og Fru Danmark, der spiser meget forarbejdet mad (som ofte er fyldt med salt i form af nitrit etc.), men det forholder sig, i mine øjne, lidt anderledes for folk, som spiser en low carb-diæt og/eller spiser mest uforarbejdede fødevarer (meget frugt og grønt, kød uden lage, nødder et cetera – ting, der indeholder én ingrediens).

Hvis du spiser en kost med få kulhydrater, binder du mindre væske i kroppen (kulhydrater binder væske). Derudover sænkes dit insulinniveau, hvilket fører til udskilles af salt fra nyrerne. Det er ikke et problem, hvis du får nok salt igennem din mad (eller salter maden ved tilberedning), da det jo også binder væske. Men fjerner du både kulhydrater og salt, risikerer du at kroppen binder væske.

Salt
Af Viktor Hanacek

Mindre salt = væskeophobning?

Hvorfor, spørger du? I korte træk skyldes det de to hormoner aldosteron og ANP (Atrial Natriuretic Peptide). Aldestoren påvirker kroppens regulering af salte – det sørger for, at kroppen beholder salt i kroppen, hvilket binder væske. ANP har blandt andet en vanddrivende effekt – du udskiller vand (og salt). Så højt aldosteron = binder væske og salt, mens højt ANP = udskiller væske (og salt).

Hvis du derfor fjerner kulhydrater fra din kost og samtidig ikke får salt, vil dit aldosteron-niveau stige = du binder salt og væske og bliver nok også bloated. Det kan også ske her i varmen, hvor vi sveder mere (og mister salte og væske). Og netop derfor er det vigtigt, at du får enten kulhydrater og/eller salt i din kost. Selv hvis du får kulhydrater, kan det være relevant at tilføje lidt salt – især om sommeren. Ovenstående er meget sort/hvidt, men giver en overordnet ide om, hvorfor du rent faktisk risikerer at binde væske, selvom du ikke spiser kulhydrater i nævneværdigt omfang.

Lavt salt-indtag kan føre til hovedpine, svimmelhed, træthed/nedsat præstationsevne og endda forstoppelse (og bloat som nævnt før), så vær opmærksom på de signaler.

Maldon sea flakes Kilde: /1.bp.blogspot.com/
Maldon sea flakes
Kilde: /1.bp.blogspot.com/

Og til de af jer, der ikke vil binde væske som følge af øget indtag, så husk på, hvad (for) lavt salt- og kulhydratindtag (som ofte forbindes med sommer-diæter) gør = det binder væske (på den dårlige måde).

Ovenstående er især relevant for konkurrenceatleter (især inden for fitness- og bodybuildingverdenen), som ofte spiser få kulhydrater på diæt og måske glemmer at øge deres salt-indtag.

Hvilken type salt skal du vælge?

Hvilken type salt skal du vælge? Personligt ville jeg vælge Himalaya, Maldon, kosher eller keltisk salt (aner ikke, om det hedder det på dansk). Hvorfor? Fordi de bare smager bedre, og så indeholder de lidt flere mineraler (bordsalt er strippet for mineraler).

Kilder/yderligere læsning

5 most common low carb mistakes – Authority Nutrition

Types of salt – Authority Nutrition

8 ridiculous nutrition myths debunked – Authority Nutrition

Summary
Salt (og low carb-diæter) - Får du nok salt i varmen?
Article Name
Salt (og low carb-diæter) - Får du nok salt i varmen?
Description
Husker du at få nok salt i sommervarmen? Er du på en low carb-diæt og/eller spiser du ikke forarbejdede fødevarer, bør du supplere dit salt-indtag.
Author
Publisher Name
Thomas Moberg Fitness
Publisher Logo

Skriv et svar