Forside » Skal du købe et par vægtløftningssko?

Skal du købe et par vægtløftningssko?

Det er et godt spørgsmål. Flere og flere bruger vægtløftningssko (VL-sko her fra) til træningsbrug, men er det nødvendigt? Hvorfor - og hvornår - skal du købe et par vægtløftningssko? Lad os se på det.

Hvad er vægtløftningssko?

Vægtløftningssko er sko lavet til vægtløftning, ligesom eksempelvis fodboldstøvler er til fodbold. I daglig tale kaldes de ofte for squat sko eller VL-sko (jeg benævner dem VL-sko fra nu). De adskiller sig fra almindelige træningssko ved at have en helt solid og hård bund. Fordelene ved det kommer jeg ind på senere, men i korte træk er der tale om øget stabilitet og kraftoverførsel ( = du bliver stærkere).

VL-skoenes funktion

For hobbymotionisten kan træning sammenlignes lidt med firmafodbold; du skal ikke have et par fodboldstøvler/VL-sko, men det gør det hele nemmere og sjovere, end hvis du bare bruger et par kondisko (okay, indrømmet, fodboldstøvler er lidt vigtigere end VL-sko). Prismæssigt kan du faktisk også sammenligne VL-sko med fodboldstøvler - de fås fra 400-500 kroner og opefter (og de dyreste er rigtig dyre).

Fordele ved vægtløftningssko

For den almindelige motionist kan VL-sko være overkill. Men hvis du går rigtig meget op i din træning, bliver VL-sko relevante før eller senere. En VL-sko har typisk en højere hæl end almindelige sko (tøsernes høje hæle undtaget) og er mere stabile end eksempelvis løbesko. Det hjælper selvsagt på din ankelstabilitet, når du squatter, så risikoen for at "falde ind" på anklerne reduceres.

Derudover gør en VL-sko det nemmere for dig at squatte, fordi kravene til ankelmobilitet bliver mindre: Ved at hæve dine hæle, er det mindre nødvendigt med mobile ankler, da du kan komme langt ned med selv halv-stive ankler. Jeg vil dog stadig anbefale dig at arbejde på din ankelmobilitet, hvis den er dårlig.

Den høje hæl gør det samtidig nemmere at holde hælene i jorden, når du squatter. Derudover kan den høje hæl hjælpe med et øge din knævandring (det hænger meget sammen med ankelmobiliteten), som til gengæld kan give dig et dybere squat. Et dybere squat øger muskelaktiveringen og rekrutteringen af muskelfibre, som til gengæld giver muligheder for øget styrke og muskelmasse = win-win.

Nike Romaleos 2 vægtløftningssko

Hælens design faciliterer tre ting; stabilitet, kraftoverførsel og skulderkontrol - AllAroundJoe.com

De fleste af os har små, nogle gange minimale, skævheder på grund af vores kropsbygning, og VL-sko mindsker potentielt derudover risikoen for skæv belastning (på grund af den øgede stabilitet) og dermed risikoen for skader som følge af en skæv belastning.  Du undgår aldrig at løfte en smule skævt, hvis du i forvejen gør det/i forvejen har en skævhed, men risikoen for skader mindskes.

Samtidig oplever du med al sandsynlighed, at du løfter flere kilo med VL-sko end uden. Og det er jo grund nok til at købe et par. Dette skyldes, at du har en bedre kraftoverførsel på grund af den øgede stabilitet.

Vægtløftningssko i almindelig træning

I takt med udbredelsen af især CrossFit, men også styrkeløft og bodybuilding, er øvelser som squat, split squat, Clean & Jerk (stød), Snatch (træk) og lignende vægtløftningsøvelser blevet mere almindelige. Samtidig ser jeg et højere niveau generelt i de danske fitnesscentre og flere besøgende, og det må alt andet lige betyde, at flere og flere går op i det. Og mænd - især - går aldrig ned på udstyr, så VL-sko bliver mere og mere almindelige.

Derudover vil jeg anbefale at læse denne artikel om vægtløftningssko fra AllAroundJoe.com, hvis du ønsker mere information om, hvorfor VL-sko er så gode.

Hvad skal man kigge efter, når man køber vægtløftningssko?

Find et par med en helt solid bund, som er hævet mellem 2-4 cm (af ovenstående årsager). Jeg anbefaler selv primært Adidas og Nike (se nedenfor), og det er også dem, jeg selv har brugt/bruger. Der findes selvfølgelig også billigere mærker som Mirunz og Do-Win, men da jeg ikke har prøvet dem, tør jeg ikke garantere for kvaliteten. Dog havde en af mine kammerater Mirunz, og han var nu meget stærk. Overvej dem, hvis budgettet er lavt.

Søger du en sko til styrketræning et par gange i ugen (almindelig styrketræning og ikke vægtløftning), vil jeg anbefale Adidas Power Perfect 2. Den er god, stabil, fleksibel og så fås den til kun 839 kroner hos Bodyman her (reklame-/affiliate-link). Det var denne sko, jeg startede med.

Går du lidt mere op i din bentræning eller ønsker du at dyrke lidt olympisk vægtløftning, kan jeg varmt anbefale Adidas AdiPower (den fås til 1469,30,- hos Bodyman her (reklame-/affiliate-link) i skrivende stund, 21/09-18, men kan ofte fås billigere) eller Nike Romaleos 2 eller 3.

Romaleos 2 er den gule djævel, du ser på billedet ovenfor, og er beregnet til vægtløftning. Den er tungere og stivere end eksempelvis Power Perfect 2 og Nike Romaleos 3 af samme årsag. Romaleos 3 er mere letvægts og fleksibel, så går bedre an. Begge er de dog henvendt til vægtløftning, styrkeløft og det publikum - Romaleos 3 er også henvendt til CrossFit.

Er en decideret vægtløftningssko lidt for voldsom til dig, findes der også mere universelle modeller, som har en mindre hæl. En sko som Nike Metcon 3 hos Sportmaster til 525 kroner (reklame-/affiliate-link) har en solid bund og en lidt hævet hæl - men den er stadig fleksibel og kan bruges til kortere løbeture, box jumps etc. Den er perfekt til mere alsidige træningsformer såsom CrossFit. Den bruger jeg selv, når jeg træner alt andet end vægtløftning og squat-varianter.

Hvordan skal skoen sidde på foden?

Skoene skal sidde stramt uden at stramme. De skal nok forme sig og give sig lidt, men husk at have strømper på, når du prøver dem - måske endda et par fodboldstrømper eller lignende. Skoene kan altid spændes lidt ind, men det skal ikke være sådan, at du ikke kan have dem på, når de ikke er spændt ind.

Hvilke øvelser kan man bruge vægtløftningssko til?

VL-sko kan bruges til det meste, men der, hvor de virkelig "giver" noget, er i benøvelser såsom squat-varianter (alle varianter) og vægtløftnings-øvelser såsom Clean & Jerk og Snatch. Derudover kan du med fordel bruge dem til stående skulderpres-varianter, fordi du er mere stabil. Og selvfølgelig også i en hack squat-maskine eller i benpressen. Dødløft er et eksempel på en øvelse, hvor jeg vil anbefale "normale" motionister at bruge en flad sko. Det er faktisk helt generelt for øvelser til bagkæden (baglår og baller). Medmindre du gerne vil være god til vægtløftning. Så bør du bruge skoene, når du dødløfter etc. for at efterligne situationerne fra vægtløftning.

Dette indlæg indeholder affiliate-links. Det vil sige, at jeg får en procent-sats af et eventuelt salg, hvis du vælger at handle via sidens links (og tak til dig, hvis du gør)

Skriv et svar