Hjem » Skal jeg bulke eller cutte?

Det spørgsmål hører jeg ofte. Inden jeg svarer på det, vil jeg lige kort ridse op, hvad begreberne bulk og cut betyder (i mine øjne).

At bulke

Ideen med at bulke er, at du sørger for at indtage et overskud af energi (kalorier i form af mad), så din krop har noget at opbygge ny muskelmasse af. Efter min mening skal overskuddet være moderat, så du minimerer den fedtmasse, der også sætter sig på din krop, når du ligger i kalorieoverskud.

I denne periode vil dine muskler, hvis du træner og sover ordentligt, vokse, mens dine fedtdepoter også vil vokse en smule (eller meget, hvis du bare fylder dig med alt for meget mad). De fleste foretrækker at gøre dette om vinteren (måske fordi de fleste bliver lidt småtykke, fordi de vælger at tage lidt løst på deres valg af fødevarer og mængderne af selvsamme).

Mange misforstår især udtrykket bulking og bruger det som en undskyldning for at fylde sig med så meget mad som muligt. Det betyder, at de lagrer ekstra meget fedt, som de så skal af med, når de gerne vil ned i fedtprocent. Samtidig sker der det, at jo højere din fedtprocent bliver, desto mere fedt kontra muskelmasse vil du lagre.

Bottom line: Lad være med at fylde dig med lort og blive tyk (= lad være med at spise så meget som muligt, men spis det, du har brug for, så du stille og roligt øger din kropsvægt).

At cutte

At cutte vil egentlig bare sige, at du forsøger at reducere dine fedtdepoter mest muligt, mens du forsøger at holde på mest mulig muskelmasse. Det kan også kaldes diæt, som er et udtryk, de fleste kender.

Her indtager man færre kalorier, end man forbrænder, og det tvinger kroppen til at tære den lagrede energi, der til stede i kroppen (og den energi hentes fra fedtdepoterne og/eller musklerne – hvis du altså ikke styrketræner ved siden af).

Ved at reducere din fedtprocent vil din muskelmasse blive mere synlig: Du bliver mere markeret. Typisk ser man større ud (det er trods alt en ‘illusions-sport’ det her), når dine muskler træder mere frem, selvom du måske vejer 5-10 kilo mindre, end du da var allerstørst, mens du bulkede.

Begreberne stammer nok fra bodybuilding, hvor bodybuildere ville bruge deres ‘off-season’ på at ‘bulke up’ og blive større, mens de ville ‘cutte’ frem mod en konkurrence for at reducere deres fedtprocent og dermed fremhæve musklerne.

lee_priest_off_season011
Lee Priest er et godt eksempel på begreberne ‘bulking’ og ‘cutting’. Se bare hans transformation fra bulket bodybuilder til helt ‘hakket’ (lav fedtprocent) på scenen

Skal jeg cutte eller bulke?

Det store spørgsmål for mange mennesker (især unge fyre) er, hvorvidt de bør bulke eller cutte. Til det har jeg et par råd, så du selv kan træffe beslutningen:

  • Er du tilfreds med dit spejlbillede? Er du for tynd/tyk i dine egne øjne? Er du for tynd, bør du bulke, mens du bør cutte, hvis du er for tyk – medmindre du skal stille op til en konkurrence, hvor udseendet betyder noget, skal du lade dit valg diktere af det, du har det bedst med. Det er ikke sjovt at bulke videre, hvis man i forvejen har det dårligt med at have lidt ekstra på sidebenene.
  • Hvis din fedtprocent er over 14-16 %, vil jeg anbefale, at du cutter. Jo højere fedtprocent du har, jo lavere er din insulinfølsomhed. Det vil sige, at du lagrer mere af den mad, du indtager, som fedt, mens mindre og mindre lagres som muskelmasse (du bliver altså federe). Er din fedtprocent derimod lav, vil du lagre mere muskelmasse end fedt, da insulinfølsomheden er højere (det er meget sort på hvidt, but you get the point).

Og det er det. Selvfølgelig skal du ikke, såfremt du er hamrende tynd, vælge at cutte, fordi du har et forskruet syn på din krop. Er du meget tynd, er det mit råd, at du bulker og får noget muskelmasse på kroppen – du kan alligevel ikke få en sixpack, hvis du ikke har noget muskelmasse under spæk-laget.

Skriv et svar