Forside » Snart kan du måle dit Instagram og Facebook-tidsforbrug

Snart kan du måle dit Instagram og Facebook-tidsforbrug

Følg med i dit Instagram- og Facebook-tidsforbrug

Facebook tilføjer snart dashboards, der lader dig styre dit tidsforbrug på deres to platforme, Facebook og Instagram. Det er umiddelbart godt nyt for de af jer, der ikke selv kan styre det (og hvem kan det).

Hvad kan det nye dashboard?

Efter sigende afslører dashboardetdit Instagram- og Facebook-tidsforbrug. Umiddelbart tager det ikke browser-tid med (godt for os fortidslevn, som bruger vores computer til Facebook). Samtidig er der værktøjer, der tillader dig at sætte daglige tidsbegrænsninger og mute push notifikationer - hvis du nu ikke kan lade være med at reagere på dem.

Hvornår kommer det?

Umiddelbart burde det blive rullet ud globalt over de næste par uger - dog er der omkring 1% af brugerne, som ikke får det, så Facebook kan sammenligne denne gruppe med de 99%, der får dashboardet.

For at finde den nye feature, skal du i Facebook trykke på de tre horisontale linier i det nederste højre hjørne af appen (også kendt som "hamburger-menuen" og scrolle ned til "Your time on Facebook"/"Din tid på Facebook" (ikke et bekræftet navn) og trykke. På Instagram finder du "Your activity"/"Din aktivitet" (ikke et bekræftet navn) inde i menuen "Settings"/"Indstillinger", som du får frem ved at klikke på de tre prikker/punktummer i øverste højre hjørne, når du er på din profilside.

Hvordan ser det nye dashboard ud?

Facebook tidsforbrug

Dashboardet ser umiddelbart ud som ovenstående og viser dit Instagram og Facebook-tidsforbrug i løbet af de seneste syv dage. Du kan klikke på hver bjælpe for at se det nøjagtige Instagram- eller Facebook.tidsforbrug. Hvis du har set en begrænsning op, vil du få en reminder, når du rammer dit daglige limit - men du kan stadig bruge begge apps. Du kan også vælge at mute Facebook og Instagram i op til otte timer. Måske godt for folk, der ikke må bruge Facebook og Instagram i arbejdstiden?

Hvorfor gør Facebook det?

Facebook har fået ret meget kritik for deres forsøg på konstant at fastholde os, brugernes, opmærksomhed på deres platforme. Så det her er Zuckerbergs måde at lege den gode samaritaner, tænker jeg. I virkeligheden vil han jo helst - forståeligt nok - have, at vi alle bruger mere tid på hans platforme, så han kan sælge flere annoncer. Simple as that. Men tiltaget er i mine øjne fornuftigt, da der er helt sikkert mange, som ikke selv kan løsrive sig fra platformene.

Skriv et svar