Hjem » Sov for lidt og tag på

Kilde: www.valleysleepcenter.com

30 minutters mistet søvn kan gøre dig overvægtig. Så få nu din søvn!

Manglende søvn bliver kædet sammen med blandt andet overvægt og diabetes, og forskerne på Weill Cornell Medical College i Qatar (af alle steder), har fundet ud af, at så lidt som 30 minutters “søvngæld” kan føre til overvægt og insulinresistens. Med andre ord påvirker det altså din forbrænding (negativt).

Samtidig er det værd at påpege, at du ikke kan “indhente” søvn i weekenderne. Mister du søvn i hverdagene, kan det føre til forstyrrelse af din forbrænding på lang sigt – og kan faktisk fremme eller fremskynde type 2 diabetes. Og det er ikke sjovt.

Ved at undgå søvngæld kan du faktisk påvirke din livvidde og forbrænding positivt. I samme vending påpeger forskerne, at fokuserer du på at få nok søvn under et vægttabsforløb, kan det gøre forskel på succes og fiasko – og derfor forsøger jeg altid at hjælpe mine klienter med at sove bedre og sætte fokus på søvn.

Den oprindelige undersøgelse viste, at de personer, som led af søvngæld i hverdagene havde en 72 % højere sandsynlighed for at være overvægtige. Det kan simpelthen ikke understreges nok, at ønsker du at tabe dig eller være sund/god ved din krop, så få din søvn.

Tilføjet: Hvor meget søvn skal du så have? 7-9 timers kvalitetssøvn hver evig eneste nat er passende for de fleste voksne mennesker. Og lad være med at tro, at du “sagtens kan klare dig” med 6 timers søvn. Det kan du ikke.

Relateret: Sov for satan, mand!, Sov dig stor og stærk og Manglende søvn kan ødelægge dit vægttab

Kilde: Newswise

2 comments

    • Thomas says:

      Hej Martin

      Mellem 7-9 timers kvalitetssøvn hver nat er passende for de fleste voksne mennesker. Det tilføjer jeg til artiklen, så tak for din kommentar 🙂

      Thomas

Skriv et svar