Hjem » Vægtløftersko

Roguefitness.com

Dengang bloggen var på engelsk, skrev jeg et indlæg om vægtløftersko (VL-sko) (find det her). Det var egentlig et indlæg skrevet for at fortælle, hvor glad jeg var for mine, dengang, nye Nike Romaleos 2 VL-sko krydret med lidt info om VL-sko generelt.

Du slipper for min lovprisning af mine Romaleos og får i stedet lidt information om, hvorfor VL-sko kan være en god tilføjelse til din træningsgarderobe.

Fordele ved en VL-sko

For den almindelige motionist er en VL-sko måske overkill (og hvordan defineres den almindelige motionist? Aner det ikke, så det må du selv mærke efter), men hvis du ønsker at give din træning det lille ekstra (meget for nogle), kan VL-sko være en fornuftig investering. På et tidspunkt en nødvendig investering.

En VL-sko har en højere hæl end en almindelig sko. Det sørger for øget ankelstabilitet og reducerer samtidig kravene til din ankelmobilitet (førstnævnte er godt, sidstnævnte er lidt skidt, medmindre du aktivt selv arbejder på at forbedre din mobilitet, såfremt den er dårlig).

AllAroundJoe.com

Den forhøjede hæl hjælper til at holde hælene i gulvet (som de jo skal være i et squat) og kan hjælpe til at øge din knævandring. Det tillader et dybere et squat, som samtidig øger muskelaktiveringen/rekrutteringen af muskelfibre = øget styrke og muskelmasse.

The heel design of a weightlifting shoe accomplish three distinct things; stability, power transfer and shoulder control – AllAroundJoe.com

Derudover vil jeg anbefale at læse denne artikel om VL-sko fra AllAroundJoe.com, hvis du ønsker mere information om, hvorfor VL-sko er så gode.

Du kan sidestille VL-sko med fodboldstøvler – vil du noget med sporten, er du før eller siden nødt til at investere i dem. Medmindre du spiller fodbold for ‘The Hurricanes’ (de har en brasilianer, der spiller i bare fødder):

Skriv et svar