Hjem » Vægtløftningssko – hvorfor og hvilke skal du vælge?

Roguefitness.com - Nike Romaleos 2 vægtløftningssko
Roguefitness.com

Dengang bloggen var på engelsk, skrev jeg et indlæg om vægtløftningssko (VL-sko) (find det her). Det var egentlig et indlæg skrevet for at fortælle, hvor glad jeg var for mine, dengang, nye Nike Romaleos 2 vægtløftningssko krydret med lidt info om VL-sko generelt.

Du slipper for min lovprisning af mine Romaleos og får i stedet lidt information om, hvorfor VL-sko kan være en god tilføjelse til din træningsgarderobe.

Fordele ved vægtløftningssko

For den almindelige motionist er vægtløftningssko måske overkill (og hvordan defineres den almindelige motionist? Aner det ikke, så det må du selv mærke efter), men hvis du ønsker at give din træning det lille ekstra (meget for nogle), kan VL-sko være en fornuftig investering. På et tidspunkt en nødvendig investering.

En VL-sko har en højere hæl end en almindelig sko. Det sørger for øget ankelstabilitet og reducerer samtidig kravene til din ankelmobilitet (førstnævnte er godt, sidstnævnte er lidt skidt, medmindre du aktivt selv arbejder på at forbedre din mobilitet, såfremt den er dårlig).

Vægtløftningssko en masse
AllAroundJoe.com

Den forhøjede hæl hjælper til at holde hælene i gulvet (som de jo skal være i et squat) og kan hjælpe til at øge din knævandring. Det tillader et dybere et squat, som samtidig øger muskelaktiveringen/rekrutteringen af muskelfibre = øget styrke og muskelmasse.

Vægtløftningssko i almindelig træning

I takt med at styrkeløfts-øvelser som squat og front squat samt vægtløftningsøvelser som Clean & Jerk (Stød) og Snatch (Træk) bliver mere og mere almindelige og vi generelt ser et højere niveau/bedre øvelsesvalg hos mange i de danske fitnesscentre + fremkomsten af adskillige crossfit boxe, begynder det at blive mere almindeligt at se vægtløftningssko i træningscentret.

Søger du en sko til styrketræning et par gange i ugen (almindelig styrketræning og ikke vægtløftning), vil jeg anbefale Adidas Power Perfect 2. Den er god, stabil, fleksibel og så fås den til kun 799 kroner hos Bodyman her.

Går du lidt mere op i din bentræning eller ønsker du at dyrke lidt olympisk vægtløftning, kan jeg varmt anbefale Adidas AdiPower (den fås til 999,- hos Bodyman her i skrivende stund, 25/08-17) eller Nike Romaleos 2 eller 3. Romaleos 2 er den gule djævel, du så på billedet i dette indlæg, og er beregnet til vægtløftning. Den er tung og stiv i det og mindre velegnet til split squat og lignende. Romaleos 3 er mere letvægts og fleksibel, så går bedre an. Begge er de dog henvendt til vægtløftning, styrkeløft og det publikum.

The heel design of a weightlifting shoe accomplish three distinct things; stability, power transfer and shoulder control – AllAroundJoe.com

Derudover vil jeg anbefale at læse denne artikel om vægtløftningssko fra AllAroundJoe.com, hvis du ønsker mere information om, hvorfor VL-sko er så gode.

Du kan sidestille VL-sko med fodboldstøvler – vil du noget med sporten, er du før eller siden nødt til at investere i dem. Medmindre du spiller fodbold for ‘The Hurricanes’ (de har en brasilianer, der spiller i bare fødder):

Ps. Dette indlæg indeholder affiliate-links. Det vil sige, at jeg får en procent-sats af et eventuelt salg, hvis du vælger at handle via sidens links (og tak til dig, hvis du gør)

Skriv et svar