Hjem » Vælg dine kulhydrater med omhu

Kilde: Bodyshapeshiftersonline.com
Kilde: Bodyshapeshiftersonline.com
Kilde: Bodyshapeshiftersonline.com

Dit valg af fødevarer i form af især kulhydrater og proteiner har stor indflydelse på, om du tager på eller taber dig. Et nyt studie viser, at det måske ikke er helt ligegyldigt, hvilket protein og kulhydrat, vi indtager, når vi forsøger at holde den slanke linje i det lange løb.

Forskere på The Friedman School of Nutrition Science & Policy på Tufts University har fundet ud af, at en kost bestående af mange raffinerede kornprodukter (eksempelvis hvidt mel etc.), stivelse og sukker leder til vægtforøgelse. Det er der ikke så meget nyt i (efter min mening). Men forskerne undersøgte også, hvad der skete, når forsøgspersonerne (som inkluderer 120.000 mænd og kvinder over en 16-årig periode) spiste mere proteinrigt og samtidig valgte kulhydrater af høj kvalitet (forskerne ekskluderede her hvidt brød, kartofler og slik – selvom kartofler efter min mening ikke er en dårlig kilde til kulhydrater). Forskerne fandt frem til, at denne måde at spise på ledte til større vægttab. Faktisk kan det måske endda forebygge en vægtøgning.

Igen – det er måske slet ikke nyt for dig, men det er det for nogle. Hvad betyder det? At folk skal vælge mad af god kvalitet, hvis de ønsker at øge deres mæthed og tabe sig. Slik, pasta og hvidt brød er ikke vejen frem, hvis du ønsker at tabe dig. Grøntsager, kød og nødder vil derimod være et godt valg. Vil det sige, du aldrig kan få førstnævnte? Selvfølgelig ikke, men ønsker du at tabe dig nemmest muligt, så overvej at spise “som en voksen”, som Dan John siger.

Andre take aways fra studiet:

  • Et øget indtag af rødt kød og forarbejdet kød blev linket til vægtøgning
  • Øget indtag af yoghurt, fisk og skaldyr, kyllingebryst og nødder blev forbundet med tab af vægt
  • Mælkeprodukter, herunder også fuld-fede!, blev hverken forbundet med vægtøgning eller -tab. Du kan altså roligt vælge fuldfede mælkeprodukter. Faktisk fandt forskerne, at de, der valgte low-fat produkter også spiste flere kulhydrater – med andre ord de nærmest for de kalorier, de ellers sparer.

Det forskerne fokuserede meget på, var sammensætningen af forsøgspersonernes måltider. Personer, hvor glykemisk load var højt i størstedelen af måltiderne, førte til vægtøgninger, mens det modsatte var tilfældet, når glykemisk load var lavt. Glykemisk load siger noget om, hvor meget en fødevare hæver dit blodsukker – men i modsætning til glykemisk index tages der højde for mængde af fødevaren. Eksempelvis er ris’ glykemiske index højt, mens det glykemiske load er lavere – og reduceres yderligere, hvis der tilføjes en fedt- eller proteinkilde. Så ved at tilføje eksempelvis grøntsager til dit måltid, reduceres det glykemiske load, hvilket kan reducere noget af vægtøgningen (eller resultere i vægttab alt afhængig af sammensætningen af måltidet).

Forskernes råd er derfor blandt andet at vælge magert protein, spise en masse grøntsager og vælge fuldfede mælkeprodukter, når du er ude og shoppe. Hold igen med rødt og forarbejdet kød og “hurtige” kulhydrater/kulhydrater af lav kvalitet.

Vil det sige, at du ikke kan tabe dig, hvis du spiser kage hver dag? Nej, det vil det ikke. Du kan godt tabe dig uden at spise kylling og broccoli til alle måltider, og du kan godt tabe dig ved at spise overvejende fornuftigt og spise slik og junk i moderation (If It Fits Your Macros eksempelvis) – det fungerer rigtig fint for nogle og rigtig dårligt for andre. Det jeg ser i praksis er, at folk har meget nemmere ved at tabe sig og bevare dette vægttab, når de føler sig mætte og energiske, hvilket de ofte gør, når de begynder at spise flere råvarer og mindre forarbejdet mad (og ja, der er selvfølgelig råvarer i forarbejdet mad, men you get the point). Samtidig får de flere vitaminer, mineraler og fibre, så det er win-win.

Kilde: http://www.newswise.com/articles/choice-of-protein-and-carbohydrate-rich-foods-may-have-big-effects-on-long-term-weight-gain

Skriv et svar